Unias

Alla inlägg under juni 2013

Av Unia - 30 juni 2013 15:30

Här improviserar jag till Passengers Let her go.




 

Av Unia - 29 juni 2013 18:30

                     


Visste ni, att i ett skede av mitt liv var jag helt säker på att jag någon gång skall skaffa ett lamm till husdjur. Jag bönade bad av mamma att jag skulle få ett av lammen som då fanns på samma bondgård som dessa, men tyvärr gick hon inte med på det. Ännu skulle jag faktiskt vilja ha ett lamm, så otroligt mysiga, men jag skulle vilja att fåret förblev lamm föralltid, hehe, inte för att jag har något emot vuxna får heller, absolut inte de är också mysiga, så sött när de inte förstår hur stora de är och nästan kryper upp i ens famn haha. Men alltså, lamm, jag älskar dem. <3




 

Av Unia - 29 juni 2013 11:00

Nu har jag fixat ihop ett litet "danskollage" med videosnuttar på när jag dansar på gräsmattan. I den här filmen finns inga klipp från mina favoritdanser, för jag tänker visa er dem i sin helhet. 



Det är så otroligt härligt att dansa sådär! Bara lägga på sig en klänning, gå ut på gräsmattan, och låta musiken styra en. Det är frihet det, vet ni. Åh, kan inte förklara hur härligt det känns, måste absolut upplevas själv! Men jag varnar er; man får otroligt varmt (allvarligt, har aldrig haft så varmt i hela mitt liv, inte ens på UNIKO-föreställningen när jag trodde att jag skulle dö haha), smutsiga fötter, gräs och annat skräp i håret, och hela kroppen kliar och bränner efteråt. Så en dusch är ett måste efteråt. Men det är verkligen värt det, alltså så himla underbart! <3 Haha. 

Så ja, detta ni ser i filmen är alltså endast dansimprovisation, jag har inget förutbestämt utan bara dansar som jag känner för att dansa. Rekommenderar! När jag på midsommardagskvällen kände mig totalt nere (p.g.a. trötthet) bestämde jag mig för att dansa en stund, och åh vilken lättnad! Allting bara lyftes från mig, det var som om jag skulle ha varit under ett supertungt täcke eller något, och sedan när jag började dansa släpptes fri. Så otroligt ljuvligt. (Och jo, jag har upplevt känslan förut, haha, men det fantastiska är att den är lika härlig varje gång, jag slutar aldrig att förundras över dansens kraft.)

Och vet ni vad, när jag improviserar tänker jag inte alls på vad jag gör, jag tänker inte på hur det ser ut, jag tänker inte på vad alla andra ska tycka, jag tänker inte ens på att det finns någon annan, jag bara släpper allting fritt, jag släpper mig själv fri. Så känn er hedrade att ni får ta del av den jag verkligen är. (Haha, jo jag är medveten om att jag själv laddade upp detta till youtube där vem som helst har tillgång till det. Men det betyder ändå inte att det inte skulle vara sant.)



 

Av Unia - 28 juni 2013 21:45

Har ni märkt att jag har en "ny" omröstning? ;) Det är fortfarande bara en som har röstat i den (applåder och tack till dig!), så tänkte att det antagligen betyder att ni inte sett den, att ni inte vet vilken ni tycker bäst om, eller att ni inte vet vad de olika kategorierna innehåller. Det betyder mycket för mig att veta vad ni tycker om, det är ju trots allt ni som läser den här bloggen, så jag tänker nu göra ett litet snabbt inlägg och förklara mina kategorier, det går ju att kolla upp det själv också genom att klicka på de olika kategorierna i menyn, men jag förklarar dem ändå. Även om en del förklarar sig själva, och en del är jag inte ens själv helt säker på hehe.


Allmänt

Hit kommer alla inlägg som inte passar i någon annan kategori, haha. Bland annat sådana här "informationsinlägg".


Bakom kameran

Bilder jag tagit.


Böckernas värld

Boktips, oftast.


Dagens värld med en negativ inställning

När jag klagar på världen, mår dåligt eller skriver om hemska saker, ungefär.


Dagens värld med en positiv inställning

Skriver om hur bra livet är, haha.


Det kan alltid bli bättre 

Inspiration, Nick Vujicic, hur man kan komma över svåra saker...


Filmernas värld 

Hm, vet inte riktigt... Filmtips, och videor tror jag haha.


Framför kameran 

Bilder på mig. Filmer också för den delen.


Härligheten med vänner

Bl.a om jag varit med vänner, visar bilder om vänner, eller skriver om vänskap.


Min räddare i nöden; Dansen 

Ungefär samma som ovanstående, bara om dans istället för vänner. Alla inlägg som har med dans att göra.


Om mig 

Inlägg, i vilka man lär känna mig bättre. Egentligen lär man ju känna mig indirekt i så gott som varje inlägg, men jag tror ni förstår.


Thank you for the music 

Musik haha.


Unia skriver 

Texter jag skrivit. (= Kom håll min hand och de andra korta texter jag publicerat.)


Våga drömma 

Mina egna framtidsplaner och drömmar, eller uppmuntran att våga följa sina drömmar.



Vännerna med fyra ben 

Djur: bilder, texter, filmer... Min säng är också en vän med fyra ben, men jag tror jag bara har ett inlägg om den haha.


That's it I think! Så nu får ni väldigt gärna säga vilken kategori / vilken sorts inlägg ni tycker bäst om. Har ni flera så kan ni kommentera istället för att rösta i omröstningen, annars också såklart haha. Och har ni förslag på något annat jag ska blogga om eller bara tips i allmänhet är det otroligt välkommet när som helst! Vill ju att ni ska tycka om min blogg, hehe.


 

Av Unia - 27 juni 2013 15:15

En dag under första veckan av sommarlovet (min enda sommarlovsvecka, haha) cyklade jag tillsammans med en vän till en enorm fårhage. Vid och i den fårhagen tillbringade jag ganska mycket tid under mina barndomssomrar, eftersom min pappa då bodde där i närheten, och min syster, vår kompis och jag var ganska äventyrliga av oss, haha. Men nu var det väldigt länge sedan jag var där. Att besöka dem igen var väldigt roligt, och förde tillbaka många fina minnen. 


Medan vi var där, och på vägen hem, pratade min vän och jag om att vi faktiskt lever i en äkta skärgårdsby. När vi stod där vid fårhagen slog det mig att det faktiskt såg ut som i en Astrid Lindgrenvärld, själv kom jag att tänka på Alla vi barn i Bullerbyn. 


  

Jag bor alltså i en liten by. Förut var vår kommun tre mindre kommuner (även om vår kommun fortfarande är liten, men då var det tre minimala kommuner), och jag bor i den minsta av dem. Här pratar alla svenska (haha, för det är ju det som kännetecknar en liten by?), här hälsar alla alltid på varandra, här behöver inte barnen vara rädda (möjligtvis för björnar... eller älgar, som jag haha), här vet alla vem alla är (jag vet inte, men alla vet vem jag är i alla fall), här har vi en butik som är öppen 9-18 må-to, 9-20 fre, 9-13 lö (tror jag) och inte alls på söndag, här finns det fullt av åkrar och skog... De flesta ungdomarna hatar att bo här, för att här "aldrig händer något", för att här inte finns något att göra, för att det är så långt borta från allting. Jag har alltid trivts här. Jag tycker om sådana här ställen. Naturen är helt härligt vacker, och jag är så tacksam för att jag fick vara barn och växa upp på ett sådant här ställen. Skulle det här inte vara Finland, och skulle det inte vara för mina drömmar, och skulle inte alla här känna mig, så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bo här för resten av livet. Men jag antar att det finns härliga ställen även på andra platser, eller rättare sagt så vet jag att det finns haha.


Jag börjar bara mer och mer uppskatta att leva på landet. Jag har faktiskt alltid varit glad över att bo på landet, men det är som att jag nu på allvar har börjat inse hur värdefull vår lilla by är. När min vän och jag cyklade till fåren cyklade vi plötsligt förbi några hästar också. Redan det är ju helt härligt, inte precis varje dag man inne i stan märker att det har kommit en ny hästhage. Det är de här små sakerna jag har börjat älska så otroligt mycket. Promenader, cykelturer, friheten att mitt i natten kunna gå ut och gå med vänner eller kanske gå hem från en vän (sommaren 2010 <3), att när som helst på dygnet kunna röra sig var som helst utan att behöva oroa sig för att "farliga människor" plötsligt ska överfalla en eller något, haha.


Nuförtiden älskar jag att cykla, gå ut och gå, eller köra skoter här i vår vackra natur. Jag njuter verkligen mycket av det, och jag önskar att alla någon gång skulle få uppleva hur härligt det är att leva på landet.


 

Av Unia - 25 juni 2013 12:45

När min vän och jag gick hem ungefär klockan tre på natten blev vi förundrade över hur varmt och ljust det var ute. Så vi bestämde oss för att gå på äventyr. Först gick vi till samma ställe som vi var förra midsommaren, och det var igen lika underbart roligt! Vi hade med oss kameran, och bland annat försökte vi fota likadana bilder som förra gången, hehe. Ganska kul, men det är så svårt att få bra bilder när det inte är helt ljust. 


  

Speciellt roligt var det nog när vi hittade ett "Prutt inn", haha det är väldigt roligt halv fyra på morgonen det kan jag säga! Trodde jag skulle dö av skratt...


    

Plötsligt började det åska, inte något mycket men lite muller, och jag blev lite orolig för min kamera eftersom jag inte ens hade väskan med mig. Så tyvärr blev vi "tvungna" att föra hem den, ifall att det skulle börja regna. (Kom bara tre droppar lite då och då -.-) När vi förde hem den och sedan gav oss av igen (min vän tog med sig sin kamera så har några bilder från del två av vårt äventyr också) kom vi på den brillianta idén att vi skulle sova ute, på en bäddsoffa som vi ska bränna upp för att den är så förstörd. För tillfället står den bara på vår gård, så min vän och jag bestämde oss för att sova där! Men först gav vi oss iväg på flera äventyr.


Vi gick till en mini-arena som finns intill skolan här, samma arena som jag fotade mina brorsor på i höstas om någon minns och är intresserad. På vägen dit såg vi tre vitsvanshjortar (tror vi), och det var superhäftigt! Vi stod länge och såg på varandra, blev lite oroliga för att de plötsligt skulle komma och attackera oss haha, och förundrades över hur snabbt de sprang. Fascinerande djur måste jag säga...


  

På "lekplatsen" lekte vi, haha. Vi skämtade om att den typiska bilden man har av ungdomar är att de inte kommer till sådana där platser utan att förstöra och lämna fimpar och ölburkar (eller liknande) efter sig. Men vi var där och använde allting där precis som man ska använda dem. Vi åkte linbana, hoppade över hinder, lekte akrobater i klätterställningen, sprang på springbanan... Hade riktigt roligt! Just det, så såg vi ju soluppgången också! Vackert. <3

På hemvägen plockade vi sju sorters blommor för att lägga dem under kudden, hehe. Det var första gången min vän gjorde det!   Jag har ju gjort det så gott som hela mitt liv!


 























Vet ni vad klockan var när vi kom hem? 6:05 haha. Men det kändes som om den var ungefär nio, det var så ljust, och solen sken ju som om det var mitt på ljusa dagen! Då började vi flytta på den tunga soffan vi, för vi ville vara mera synliga, så att alla som körde förbi skulle se oss, heh. När det var gjort och vi hade den utbäddad insåg vi hur smal den var. Men som tur är vi båda väldigt små (det har sina fördelar) så vi rymdes perfekt! När vi provade ligga där första gången höll jag igen en gång på att dö av en hysterisk skrattattack. Åh, ni skulle ha sett oss!


      

Klockan var ungefär sju när vi somnade, men vet ni det var en väldigt trevlig sovplats! Solen sken och man hörde fåglarna kvittra, flugorna surrade och bilar körde förbi då och då, men det var ändå så härligt somrigt, något nytt och något galet, precis som det ska vara. Det enda som lite störde vår sömn var att Molle TVÅ gånger kom med ett möss/råtta/sork i munnen, och hon kom lite skrämmande nära, haha var lite orolig för att hon skulle hämta dem upp i sängen... Men sådant gör inte min Molle inte.   


Tack till er båda för en underbar midsommar! <3


 


 

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards