Unias

Alla inlägg under augusti 2013

Av Unia - 28 augusti 2013 20:10


Robin Stjernberg passar verkligen bra när man är stressad och haft en inte så bra dag. Två dagar kvar nu, sedan borde det lugna ner sig. Märker att flyttar nog inte är speciellt bra för min psykiska hälsa, men bara jag kommit iväg kan jag börja leva igen. Just nu försöker jag bara fungera utan att tänka, utan att stanna upp, för då brakar jag nog ihop. Tack och lov att jag har dans! <3

Nu har jag tömt mitt skrivbord och två av mina hyllor, de skall iväg imorgon och eftersom jag inte kan lägga mina saker någonstans eftersom allting ska iväg ser mitt rum ut som ett bombnedslag på en del ställen och helt tomt och ljust och fint på andra. Nåja, nu måste jag fortsätta, hinner verkligen inte sitta här. 

Tjao, vi hörs! Är dock lite osäker på hur det blir med internet i mitt nya hem... Ta hand om er. <3


Skönt att få fly till en annan värld ibland.



 

Av Unia - 24 augusti 2013 20:45

Här kommer några fler svar!


"....." frågade:


1. Varför använder du inte smink alls ? 

- För att jag tycker att det är onödigt, varför täcka den man är? Dessutom är det dyrt och tar tid, tid som jag inte vill använda till sådant, hellre sover jag eller gör något annat roligt/nyttigt. Plus att smink täpper till porerna, vilket skulle leda till att jag fick ännu mera finnar och acne och pormaskar och allt äckligt och jobbigt än jag redan har.


2. Dansar du någonsin något annat än improvisation ?

- Nej, jag har dansat i nio år och har aldrig dansat en enda koreografi. Allt detta, till exempel, är ren improvisation:

 



Vi har dansat så länge tillsammans att vi till och med klarar av att dansa helt likadant fastän vi improviserar.

 

Titta, hela gruppen klarar av att improvisera tillsammans!

 



Till och med med gruppen som jag bara dansar "halvtid" med klarar jag av att improvisera likadant och samtidigt som alla andra. Nog är det konstigt att inte hela världen vet om oss, vi måste ju vara bäst någonsin på att improvisera!

 

(Om du med din fråga egentligen menade varför jag på senaste tiden bara lagt upp improvisationsvideor är det för att jag inte har så många solokoreografier på lager, och för att det är härligt att bara improvisera också.)


3. Har du någonsin varit påriktigt kär ? 

- Vad då "på riktigt"? Man är väl kär, eller så är man inte kär? Eller finns det något där emellan? (Jo, jag förstår vad du menar, gillar bara inte uttrycket.)

Jo, jag har varit kär. En gång. Och kommer nog att vara kär i honom för resten av mitt liv, men tyvärr kommer jag antagligen aldrig att få honom... 

 

  

4. Har du smakat på tobak?

- Nej, och kommer aldrig att göra.


5. Vad tycker du om folk som röker ?

- Precis som med alkohol, så har jag emot tobak men inte personerna som röker. Om de inte låter rökningen påverka deras personlighet, vill säga. Men alltså jag börjar inte ogilla en person enbart p.g.a att hen röker. Dock avskyr jag folk som röker bland med andra, och folk som tycker att det är coolt att röka, sådana som verkar röka enbart för att få uppmärksamhet, och skryter med det. Usch. Samma gäller personer som uppmuntrar andra till att röka, vad är det för idé?

Däremot förstår jag verkligen inte människor som röker, alltså jag förstår inte varför man röker. Det är äckligt och det skadar ens hälsa, dessutom kan det även skada personerna som är omkring en. 

Och tobaksrök är något av det värsta jag vet. 


Tack för dina frågor ".....", hoppas du är nöjd med svaren. Det var verkligen roligt att få svara på dem! :)


Julia frågade:


Sommar/ vinter?

- Älskar båda, men vinter (förutsatt att det finns snö). :)

 

Favvofärg?

- Grönt! Green! Vihreä!


Tack för dina frågor Julia! :) Klicka på hennes namn och titta in på hennes blogg.



 

Av Unia - 21 augusti 2013 19:15

Jag tänker inte svara på alla frågor på en gång, jag tror ingen skulle orka läsa då. Så här kommer mina första svar! (Fritt fram att fråga ännu.)


Frida frågade:


1.Bästa plats att dansa på?

- Åh, vilken svår fråga! Det beror på vad och hur jag ska dansa hehe. Dansmattor är nog det bästa underlaget att dansa på, där tycker jag det är bäst att dansa om amn vill dansa "bra" och "rätt", alltså dansa rent, och det går också bra att dansa fullt ut där eftersom man inte behöver vara rädd för att halka eller så, haha, om där finns plats vill säga. I danssalen (vilket i vårt fall är en gymnastiksal) tycker jag också om att dansa för att där finns gott om utrymme, och också ganska bra underlag. Ändå är det ju nog något alldeles speciellt att dansa utomhus, då känner man sig lite extra fri, och det är en så otrolig känsla. Haha, okej, det blev så gott som alla ställen jag dansar på (och då talar jag om att vara där för att dansa, nog dansar jag ju också hemma när jag går omkring eller väntar på maten osv, eller i skolans korridorer om jag är på gått humör, hehe, eller lite var som helst), men jag kan inte välja ett ställe som är det bästa. Huvudsaken är att jag får dansa någonstans hehe.


2.Bästa låt du dansat till?

- Ojoj, detta var en ännu svårare fråga! Jag vet inte om du nu menar koreografi, eller allting, men jag tänker nu begränsa det till koreografier som jag dansat... Hahah, vad svårt, jag sitter här och tänker så det knakar. Not ready to make nice av Dixie Chicks kanske, om jag måste säga en. Jag har ju dansat till så många bra låtar, och låtarna blir ju ännu bättre när man dansar till dem (förutom Freak out av Avril Lavigne, nuförtiden börjar jag må illa bara av att lyssna på låten, tror det är för att jag mådde så dåligt när jag gjorde den dansen, nu hatar jag både dansen och låten heh..). 

Några exempel på låtar/artister som jag älskar att improvisera till kan ni ju också få:

Adele

Katie Melua

Lindsey Stirling

Hush hush - The Pussycat dolls

I don't feel like dancin' - Scissor Sisters

Alla låtar som jag improviserar till i mina improvisationsvideor från sommaren (lägger dem i slutet av inlägget).


3.Det roligaste som hänt dej under sommaren?

- Oj, hmm, du frågar så svåra frågor haha. Det roligaste om man ser på helheten var nog vår flashmob, var superroligt att först koreografera och sedan ha vårt läger där vi fick lära ut koreografin till de andra, och dansa för fullt två dagar i rad. Vi var ett så trevligt gäng och jag njöt verkligen varje minut! :)

Sedan så finns det ju andra ögonblick också som har varit speciellt roliga, till exempel midsommarnatten.


4.Favorit låt?

- Jag brukar svara Empty room av Sanna Nielsen för att inte behöva tänka haha, det finns så många låtar som jag tycker så mycket om. Jag vill säga en annan låt för jag tycker att det där svaret börjar bli lite gammalt, men jag kan inte... Det beror så mycket på mitt humör. Igen kan jag säga att de låtar som jag dansar till i mina improvisationsvideor är några av favoriterna.


5.Favorit film?

- Här har jag inget svar som jag kan ge bara sådär... Step Up-filmerna är ju helt härliga, likaså Eight Below, Raise your voice, Les Misérables, Sound of Music, Fame (har endast sett den som kom ut 2009, men håller faktiskt på att kolla på den gamla serien nuförtiden)... Och så vidare, haha. 


6.Favorit bok?

- Calla Lily Ponders magiska händer (Rebecca Wells), kanske. :) Eller något av Jonas Gardell, eller Lilla stjärna (John Ajvide Lindqvist), eller Life of Pi (Yann Martel).


Tack så mycket för dina frågor Frida! Det var roligt att svara på dem hehe. Nu tycker jag att ni alla ska klicka på hennes namn, och titta in på hennes väluppdaterade och fina blogg! :)


Mina improvisationsvideor:








Tillsammans med Tiitu:





 

Av Unia - 21 augusti 2013 16:05

Tja!


Vill uppdatera er snabbt nu innan jag åker iväg till dansen, wohoo! Dansen började igår, kan inte beskriva hur skönt och roligt det var, och hur glad jag blev, härligt! :)


Livet springer iväg, har inte mycket tid för datorn just nu, dessutom har min dator kraschat igen... Jag mår i alla fall helt underbart sedan igår, kan inte sluta le. Jag kommer kanske tillbaka först när jag flyttat, det får vi se. Angående frågestunden får man fortfarande fråga, jag har svarat på de första frågorna så de kommer väl snart, men man får trots det fråga mer om man vill.


Nu måste jag fläta håret, snabbt inlägg detta, men ville bara säga att jag inte glömt er. Ha det bra, och njut (varje minut (; )! <3


 

 


Av Unia - 12 augusti 2013 12:06

Hej på er! :) Haft en bra sommar? Imorgon börjar skolan igen för min del, kan inte riktigt förstå vart tiden tagit vägen - imorgon börjar jag mitt sista år i gymnasiet!


Orsaken till att jag är här nu är bara för att säga att jag nog fortsätter min bloggpaus ännu den här veckan. Har en hel del på gång så det känns smartast så. Men glöm inte bort min frågestund! Fråga vad som helst, alla frågor får ett svar, och alla bloggägare som frågar något får en länkning, och den som frågar mest får ett helt inlägg (frivilligt). Så, det lönar sig haha, och så är det ju alltid roligare med frågestunder med många påhittiga frågor! :)

Tack till alla som redan frågat, ni får fråga mer om ni vill haha.




   

Av Unia - 3 augusti 2013 13:00

När du kom hit i början av sommaren 2011 rasade mitt liv. Inte enbart därför, men det var en av dropparna som fick bägaren att rinna över. Jag blev ledsen, arg, sur, irriterad, störd, sårad, svag, sviken, förrådd... Jag visste att det inte var ditt fel, men jag kunde inte ens försöka tycka om dig i början.


 

Efter en tid började jag trots allt ta med dig på promenader. Det var ju något jag drömt om - att få ha en hund så att jag skulle kunna gå ut och gå med den. 

Med tiden började jag leva enligt mina egna ord - det var inte ditt fel, det var inte dig jag skulle vara arg på. Det var skönt att ha någon med på promenaderna, du fick se mina tårar, höra mina skrik, och du gav mig tröst. 


 

Fastän du först fick mig att falla djupare hjälpte du mig upp en bit tillbaka. Jag kan inte låta bli att undra hur sommaren 2011 hade blivit om du inte hade kommit. Hade jag ändå fallit lika djupt? Hade jag överlevt utan promenaderna med dig? Hade jag gått ensam istället? Vad hade jag gjort hela sommaren? Promenaderna med dig var ju verkligen många, och de är faktiskt något av det lilla jag minns från den där tiden. Musik, bilder, och sandvägen vi gick på har hjälpt mig att minnas. Och vad jag minns är att du nog var den som efter Molle visste bäst hur jag mådde.


 

Jag minns första gången jag vågade låta dig gå lös. Jag minns hur stolt jag var när jag lärde dig att sitta och vänta. Jag minns den underbara känslan när du stannade och väntade på mig så fort jag sa "Hani, du går med mig". Jag minns hur vi tillsammans plockade buketten som finns kvar än idag. Jag minns hur du snällt låg nedanför "stenhögen" medan jag satt där och skrev. Jag minns hur du lydde mig om och om igen, bara för att jag ville ta bilder.


 

Det var alltid en sådan befrielse att få gå ut med dig. Och du blev alltid så glad när jag kom med kopplet. Vi kom varandra väldigt nära över bara en sommar. När jag ser den här bilden minns jag glädjen varje gång du kom springande till mig när jag ropade. Känslan av att ha någon som tyckte om mig, någon som inte ens hade känt mig länge alls.


 

Sötnos.


   

Och så när vi hade blivit så bra vänner kom den där dagen. Du bara låg och sov, ville inte röra dig någonstans. Vi förstod inte vad som var fel, vi gav dig vatten och lät dig vila. Vi fick dig inte att göra någonting. För att kolla om det var något allvarligt hämtade jag kopplet, eftersom du tyckte så mycket om att gå ut och gå. Precis som vanligt vaknade du till och kom ivrigt fram till mig. Jag tänkte "Jaha, då kan vi ju gå en liten bit för att se om du orkar", du verkade ju plötsligt må helt bra. Allting var helt som vanligt, du var ivrig och glad när vi gick. Men vi kom kanske 50 meter. Sedan lade du ner dig, och steg inte upp hur jag än försökte. Jag hade mobilen hemma, och jag ville inte skrika så att hela byn skulle höra. Jag kunde inte lämna dig där ifall att du då skulle springa iväg. Jag försökte dra, skuffa, puffa, lyfta, locka, prata snällt och bestämt, men ingenting fick dig att röra dig ur fläcken. Så jag satte mig ner med dig, gråtfärdig och med en känsla av hjälplöshet och värdelöshet, kände mig så skyldig för att ha tagit dig dit när du tydligen inte mådde bra. Det var hemskt att inte kunna göra någonting, jag såg huset och gården men kunde inte få dig dit. Männsikor såg och undrade, och endel kom fram och pratade. Trodde att du blivit trött av en lång promenad. Jag rättade inte dem.

Nu när jag tänker på det har jag ingen aning om hur det sedan löste sig. Kom någon och hjälpte mig? Fick jag upp dig till sist? Steg du själv upp? Jag har ingen aning. Vad jag minns dock är att vi på kvällen fick veta att du hade brytit ryggen. 


 

Nästa dag låg du igen ute, och bara... låg. Du skulle till veterinären, och jag skulle aldrig få se dig igen. Det gjorde ont att se dig ligga där, för du såg inte ens sjuk ut, du jagade ivrigt flugorna som flög tillräckligt nära och dina ögon var pigga och livfulla. När de andra var där med dig stod jag mest på sidan om, men när de lämnade oss ensamma satte jag mig hos dig och gömde tårarna i din päls. Det var då jag insåg det - jag älskade dig. Jag minns ännu hur det kändes. Och jag berättade det för dig, först på svenska och sedan på finska. Vi hade bara känt varandra i två månader, lite mindre till och med, men det hade räckt för att få mig att gå från att nästan hata dig (fastän du inte hade gjort något, jag hatade bara att du kom och en del bakom det) till att verkligen älska dig. Det gjorde så ont att inse det, och att veta att detta var adjö. 

Jag ville inte titta på medan de tog in dig i bilen och körde iväg, så jag gick in i mitt rum och upp i min säng och lät tårarna rinna.


Din sista dag.


Idag är det exakt två år sedan. Och mina tårar faller.


 


 








Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards