Unias

Alla inlägg under maj 2016

Av Unia - 30 maj 2016 21:39

Hallå! Förra veckan åkte jag till Åland för två dagar tillsammans med R. Han ville passa på att åka någonstans när han hade några lediga dagar mellan skolan och sommarjobbet, och jag tackar ju aldrig nej till en resa, haha, även om den är kort. Så vi åkte och hälsade på hans bror, en mycket trevlig resa!

Det är otroligt länge sedan jag varit till Åland. Allt jag mindes, förutom kaninhoppningslägren, var Lilla Holmen, som jag mindes som en holme där det finns små runda fluffiga hönor haha. Så dit ville jag gå den här gången också. Hönorna såg inte ut som tidigare, men fåglar fanns där minsann! Och kaniner också, sådana sötnosar!


      På sommaren går fåglarna fria, men än så länge var de i bur så jag fick fota genom gallret. Men visst är påfåglarna präktiga?!


      Vad är sötare än en kaninunge? 

SVAR: En kaninunge som äter!


Förutom Lilla Holmen gick vi också omkring lite i centrum och resten av staden. Mariehamn är ju verkligen hur litet som helst, haha det låter ju helt galet att gå från ena sidan av ön till den andra, men det var inte långt alls!


    Wannabe-London, haha.

Av Unia - 29 maj 2016 19:43



Åh, jag bara älskar Evynne Hollens! Och hennes Disney Pricess-videor är så otroligt bra!

Av Unia - 28 maj 2016 19:48

 

Nu vill jag tipsa er om en underbar blogg som jag föll för vid första ögonkastet. Jag upptäckte den i början av mars detta år, och har följt den sedan dess. Bloggen ägs av Nicole Svensson - En härlig 16-årig tjej som inte vill att någon ska lämna hennes blogg utan ett leende på läpparna. Enligt mig lyckas hon mycket bra med sitt mål, hennes blogg är full av inspiration och glädje. I Nicoles blogg kan man hitta en massa tips för att börja leva ett mera positivt liv på alla sätt och vis; Pluggtips, träningstips, tips på hur man kan nå sina mål, bloggtips, och så vidare. Hon inspirerar också mycket med fina bilder, ögonblick från sin vardag (som består av bl.a ekonomistudier och dans), modeinslag, bra musik, och ja; Glädje, inspiration och må bra i allmänhet. Shine kallar hon sin blogg, ett väldigt passande namn om man frågar mig. Hela Nicole lyser, en underbar personlighet som är så himla söt och snäll. Vill ni läsa en blogg där ljus, kärlek och optimism strålar igenom tycker jag absolut att ni ska klicka er in på Nicoles blogg! Så klicka HÄR för att inte bara se en superfin blogg; Du får också möjlighet att lära känna en härlig människa!


http://shine.bloggplatsen.se/

Av Unia - 27 maj 2016 13:30

Min pojkvän säger att jag stannar och beundrar varje växt, haha. Men de är ju så vackra och doftar så gott!


              

Av Unia - 26 maj 2016 18:00

Läs om hur dagen började här.


Jag försökte sova på flyget, eftersom jag bara fått fyra timmar sömn på natten, men det var så klart väder att man såg land/hav nästan hela vägen, och jag ville ha Finnairs härliga blåbärssaft, plus att resan ju gick hur snabbt som helst! Galet egentligen att tillbringa mera tid på flygplatsen, än på flyget, haha. Så nej, det blev ingen sömn.


När jag landade på Arlanda kände jag att jag kommit hem. Att alla skyltar och texter är på svenska känns bättre än man skulle tro. Det var så lätt att bara fråga i infon hur jag skulle gå till väga när jag skulle ta bussen till centralstationen. Så härligt med en busschaufför som talar svenska. Och alltså när bussen åkte iväg och jag fick se lite av det svenska landskapet steg mina mungipor upp till öronen. Allt drama och alla tårar från morgonen var långt bakom mig, nu var jag hemma. Det är konstigt hur jag kan känna mig så hemma i Stockholm, jag har ändå bara varit där en gång tidigare (jag räknar inte med gånger då jag var så liten att jag inte minns något från dem). Hela jag bara fylls av glädje och trevliga känslor. 


Min kära saknade vän mötte mig när jag steg av bussen. Så otroligt skönt att se henne! Och så härligt att gå i Stockholm med henne! Hon är den vän som är mest lika jag i mitt Sverige-älskande, det är hon som mest delar mina intressen som hänger ihop med Sverige. Nu var vi äntligen tillsammans i Stockholm. Vi sjöng Bada nakna när vi gav oss iväg mot Sergels torg. Vi träffade kort hennes familj som verkligen stöttat mig den där morgonen, gick och köpte resekort till mig och sedan till hotellet. Ett snabbt besök där innan vi gick till SevenEleven för att köpa lunch/mellanmål till mig eftersom de andra redan ätit lunch, och sedan ställde vi oss alla och väntade på bussen som skulle ta oss till Let's dance!


  Under ett körsbärsträd vid busshållplatsen innan vi gick mot Let's Dance. Det är okej med dubbelhakor, hehe.


Att vara på genrepet av Let's Dance semifinal var helt underbart. Här kan ni läsa mera om den upplevelsen.


Efter Let's Dance och efter att ha fått autograf av och tagit bild med bästa Bianca (som alltid kommer att vara min vinnare) tog vi bussen in till centrum igen och gick genom Gamla stan för att hitta ett ställe att äta på. Valet föll på en italiensk restaurang där jag åt världens godaste Margherita pizza (kan bero på att jag inte ätit mat på hela dagen, men alltså MUMS!). Och sedan, hör ni, sedan... Tog vi tunnelbanan till GLOBEN!!!


Redan att stå utanför Globen var ju stort för mig, haha. Men jag fick till och med gå in. Min vattenflaska tog de trots att den var tom, men jag fick gå in. Efter att vakten så snällt frågat om det är okej att han kroppsvisiterar mig. Jag vet att de måste fråga så, men det kändes ändå så artigt och omtänksamt! Jag fick gå in i Globen, och jag hade till och med en sittplats inne i arenan. Jag visste inte vad jag skulle göra med alla känslor när vi kom in dit. Ville hoppa och skrika och springa och sjunga och skratta och babbla och allt man kan tänka sig. Men nu måste jag ta några djupa andetag, och resten av min Globen- och ESC Jury Final-upplevelse får ni läsa om i ett annat inlägg! (Snart är denna Eurovisionfeber här på bloggen slut, jag lovar.)

Av Unia - 25 maj 2016 16:45

Wow, vet ni vad?! I och med detta inlägg har jag publicerat TUSEN inlägg på denna blogg! Ganska snyggt, eller vad tycker ni? Alltså 1000 inlägg, det är ganska mycket det. Jag tror att man känner mig ganska bra efter att ha kollat igenom alla, haha. Kanske det förklarar varför så få personer ställde mig frågor i min frågestund? Haha, nej inte vet jag. Stort tack åtminstone till Nicole som gav mig en massa frågor att bita i, och grattis till dig för du vann min tävling! Du får alltså välja ett av dessa prisalternativ (även om du hade varit värd alla pris haha) :


1) Reklam om din blogg om du har en, om du hellre vill ha om din instagram, youtube eller någon annan hemsida/sak fungerar det också.

2) Välja vad jag ska göra ett/flera blogginlägg om.

3) Överraskning på posten: Jag skickar hem något till dig med posten. (Detta innebär förstås att du litar tillräckligt mycket på mig för att ge mig din postadress, jag lovar att den stannar hos mig och att jag inte använder den till något annat än detta.)


Tack också till Hanna som var så snällt och ställde mig en fråga när jag berättade att det bara var en person som frågat mig något, haha. Du är så söt!


Nicole frågade:


Hur länge har du dansat?

- Jag har dansat i 12 år nu.


Vilken är din favorit-dansstil?

- Jag måste nog svara modern dans eftersom det är där allting började och det dansade jag i tio år, så det ligger väldigt nära hjärtat. Nu har jag också börjat tycka mycket om Lyrical Jazz. (Och förstås nutidsdans med det räknar jag tillsammans med modern dans i det här fallet.)

 

Varför började du blogga?

- Jag minns inte riktigt, haha. Jag kände ett behov av att få uttrycka mig, tror jag. Ocg så tänkte jag att det skulle vara en kul sak att testa på, haha.


Har du något mål med bloggen som du strävar efter?

- Nja, jag vill inspirera andra, men något konkret mål som man verkligen kan uppnå har jag inte (alltså som att få ett visst antal läsare eller så).


Vilken är din högsta dröm?

- Att få dansa i Melodifestivalen (eller Eurovision), haha.


Om du fick välja en SAK, vilken skulle du inte kunna leva utan? 

- Hmm, en SAK? Jag känner mig inte så livsbunden vid saker märker jag, haha, jag kommer bara på sådant som vänner och dans. Jag tror faktiskt att papper och penna är något jag inte skulle kunna leva utan, jag skulle bli galen om jag aldrig fick skriva något. Haha, lite konstig sak kanske, men så känns det.


Hur många lingon finns det i världen? (man måste ju vara lite filosofiskt?

- Jag tror att det finns så många lingon som man själv väljer att se.


Kan du berätta om något pinsamt som hänt dig?

- Oj det var en svår fråga! Jag brukar inte hänga upp mig på pinsamheter, så jag har svårt att komma på något pinsamt som hänt mig, och som skulle vara någorlunda kul att berätta haha. En sak som jag kommer på hände förra året när jag gick i en klass där så gott som alla andra var finskspråkiga. Vi hade en timme som handlade om pedagogik, och fick en uppgift där vi i små grupper skulle turas om att vara lärare. När jag var lärare skulle jag lära mina elever att skrinna, och när vi skulle spela ishockey kom jag inte på det finska ordet för "puck". Då brukar jag pröva mig fram och inte vara rädd för att säga fel, så jag sa "pukki", vilket betyder bock och också används för julgubbe, haha. I sitt samanhang blev det lite tokigt, hehe.


Favoritlåt?

- Det finns så otroligt många, men Sanna Nielsens Undo får alltid mitt hjärta att slå lite extra.


Favoritartist?

- Sanna Nielsen.


Läser du? I såna fall, favoritbok?

- Så ofta jag hinner. Hjälp jag är så dålig på favorit-frågor, hehe. Jag har ju läst så oerhört många extremt bra böcker! Jonas Gardells triologi Torka aldrig tårar utan handskar får bli mitt svar denna gång.


Favoritblogg?

- Jag följer ganska få bloggar nuförtiden, på grund av tidsbrist, och många av dem jag läser uppdaterar väldigt sällan haha. Av dem jag följer aktivt är det nog din blogg som är min favorit, hehe, och av bloggar som jag inte följer men som jag gillar (älskar) att kolla omkring på sådär nu som då så är nog World of Wanderlust min favorit, så otroligt inspirerande!


Favoritfärg?

- Grön!

 

Hanna frågade:

 

Var ser du dig själv om tio år?

- Om tio år är jag trettio! Alltså hjälp, jag har ingen aning om hur min framtid kommer att bli. Hahahahah jag har ingen aning! Jag vet inte ens i vilket land jag tror att jag kommer att vara. Jag har antagligen studerat färdigt, och har antagligen varit ute i världen åtminstone ett år (som ett mellanår alltså). Men sen? Jag har svårt att föreställa mig ha en familj, men säkert har jag en familj av något slag. Jag tror att jag har "settled down" någonstans, att jag har ett stabilt liv, jobbar med något. Haha, jag lyckas nog inte ge ett mera tydligt svar tyvärr, men tack för frågan för den fick mig att inse hur lite jag vet om min framtid, jag vet inte ens hur jag önskar att mitt liv ser ut om tio år haha.

 

Tusen tack för era frågor, och tusen tack till alla som läser min blogg, och ännu flera tusen tack till alla som kommenterar, detta är mitt tusende inlägg!


Av Unia - 24 maj 2016 21:09

Jag älskar hur allt bara slått ut i blom! Jag vet inte hur många trädblommor jag sett i år som jag aldrig tidigare sett, haha.


             

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards