Unias

Alla inlägg under januari 2016

Av Unia - 31 januari 2016 19:46

Varför hör jag aldrig av mig?

Det var alldeles för länge sen jag skrev.

(Om du inte förstår varifrån detta kommer; klicka.)


Jag scrollade ner här idag och märkte att min blogg nuförtiden så gott som bara består av bildinlägg. Inget fel med det väl, jag själv gillar många bilder på bloggar, men detta är ju inte bara en bildblogg. Jag vill skriva ibland också! Men det finns förstås en helt logisk orsak till de många bildinläggen; tidsbrist (plus att jag har många bilder som jag vill dela med mig av). Så vad är det jag håller på med nuförtiden?


Största delen av min tid går till studierna. Jag läser fyra kurser denna period som alla kräver ganska mycket tid. Det är statistik, forskningsmetodik, personlighetspsykologins grunder, och den bästa; personlighetsstörningar i social kontext. Statistiken kräver mest tid, ännu har allt inte riktigt kommit igång men jag fruktar att det kommer att bli otroligt stressigt så småningom. Men på grund av det här har jag egentligen aldrig riktigt ledigt nu, eftersom jag inte vill att det ska bli lika stressigt som slutet av förra perioden och därför försöker göra vad jag kan i förtid; Det finns alltid mycket att göra. 


Till studierna hör väl också att jag gått med i vår ämnesförening! Så inom en månad ungefär borde jag officiellt kunna kalla mig för sekreterare, oops, hur gick det till? Hehe. Förra veckan hade vi skiftesmiddag. Och som jag redan har nämnt lite kort försöker jag också planera mina utbytesstudier, vilket också tar sin lilla tid. Så förväntansfull! 


Nästa sak är att jag försöker hitta en bra rutin för dans och andra motionsformer. Hittills är det bara lördagens Lyrical Jazz som är fastställd. I torsdags var jag på hatha yoga, men jag vet inte ännu hur jag ska sätta upp mina veckor. Min plan är att på onsdag gå och pröva på en nutidsdanstimme, men denna vecka har "min" dansskola (där jag dansar Lyrical Jazz) en så kallad "vänvecka" då man får ta med sig en vän till sin danstimme, eller själv gå och hälsa på någon annan danstimme, så jag får se hur jag gör. Beroende på hur mycket tid jag har funderar jag också på att gå på Sh'bam och hatha yoga (min önskan är egentligen att ha dans två gånger i veckan [lyrical jazz + nutidsdans], plus yoga och zumba. När det ska gå ihop med mina studier och alla andra måsten undrar jag dock, heh...


Till de där "andra måsten" hör nuförtiden CV och sommarjobbsansökningar, och förstås hushållsarbete som alltid finns närvarande. Något som jag inte ser som ett måste, men som hur som helst finns här och kräver tid är att jag lovat dansa på min mommos 80-årsfest, och alltså försöker jag utöver allt detta finna tid för att koreografera en solodans till Adeles When we were young. Kul att ha ett sådant projekt igen! Jag saknar dock förra årets danssalar...


En för mig ovanlig tidstjuv nuförtiden är faktiskt TV:n. The voice of Finland kommer på torsdagar och fredagar, på fredagar fortsätter underhållningen med Fångarna på Fortet, denna lördag började Gladiatorerna, vilket nog bara blev en en-veckas-titta eftersom MELODIFESTIVALEN BÖRJAR NÄSTA VECKA, och nu, på söndag sitter jag och tittar på Så ska det låta. Denna tid har faktiskt lett till att jag fått min tröja färdigstickad! Nu återstår bara lite utsmyckning som jag ännu inte vet om jag klarar av, haha. Annars bara skippar jag det.


Detta är ungefär vad jag gör nuföritden. Förstås gör jag annat vad jag hinner och det som oftast lyckas övertala mig att strunta i allt annat jag har att göra är utomhusluften och naturen, för det känns som att promenader ju ändå är något bra, haha. Ännu känns det inte riktigt som om läsåret kommit igång och jag fått några ordentliga rutiner, så jag kanske kunde ge ett mera tydligt svar på hur min vardag ser ut om kanske redan en vecka. Men nu fick ni åtminstone ett litet utplock av orsakerna till att jag inte hinner blogga lika mycket som jag skulle vilja. Det känns faktiskt som om jag aldrig "gör ingenting". Men jag mår bra!


Av Unia - 30 januari 2016 21:44

Jag har den senaste tiden blivit riktigt resgalen. Jag vill se hela världen! Jag hade tänkt göra ett blogginlägg om alla platser jag vill besöka, men för några minuter sedan kom jag på att göra en serie av inlägg istället, med en plats/inlägg (för det finns så många!). Dessa kommer att publiceras utan inbördes ordning, för att säga vart jag vill helst skulle vara omöjligt. Idag presenterar jag:


ITALIEN


Italien har funnits på min "måste besöka-lista" ganska länge nu. Dels på grund av pasta och pizza, dels på grund av solen och alla vackerheter. Och nu på senare dagar har vandringsmöjligheterna börjat locka något otroligt! Jag kommer för varje ställe att bjuda på några random bilder, källorna anger jag under bilderna. Titta nu bara på detta!


  http://nicheescapes.com/blog/apennine-mountains-italy-nature-hd-wallpaper-1920x1080-2500/


  http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/italy/10590575/Italy-house-swap-our-home-for-a-palazzo.html


  https://greatatmosphere.wordpress.com/tag/italy/


  http://blogs.oregonstate.edu/jenniferblanger/financial-analysis-italy-or-bust/


  https://www.phombo.com/nature/italy-nature-1920x1440-hd-wallpapers-pack-3/670976/popular/


  http://www.alux.com/things-you-didnt-know-about-italy/


Av Unia - 29 januari 2016 17:32

Vet ni hur tacksam jag är över att jag gick på den där härliga promenaden i måndags?! Efter det har regnet fallit ner och en väldigt stor del av snön är nu borta. Trots att jag sörjer vintern kunde jag dock inte låta bli att känna mig lycklig i hela kroppen i morse när solen sken och hela luften var fylld av vår. Nu är det dock regn och vått igen... Men vad passar då inte bättre än att titta tillbaka på hur det såg ut i måndags?! Här kommer de första bilderna:


  Jag tycker att alla "tunnlar" kunde vara målade så här.


    Det var detta som lockade mig bort från huvudvägen. Hur skulle jag kunna motstå en värld som denna?!


      Våga gå på äventyr - jag hade ingen aning om var jag var.


 

DUN-DUN-DUN!!! Vad väntar nedanför backen? Hehe, titta in en annan dag för att få veta.



Av Unia - 28 januari 2016 20:25

Som ni antagligen vet har jag aldrig varit speciellt intresserad av skönhet och utseende. Men så en dag i höstas snubblade jag över ett videoklipp på Youtube, innehållande en tjej med alldeles underbart hår, som visade hur man gör sju olika hästsvansar (jo, jag har delat den här redan). Det var något med henne som tilltalade mig. Så mycket att jag till och med började följa hennes kanal. Under den tiden har hon laddat upp bland annat en massa snygga frisyrer (av vilka jag testat några), sminkvideor, skönhetsprodukter, och nu har hon också börjat med en serie om hur hon tar hand om sitt hår. Och jag bara fortsätter titta, hon är så härlig och inspirerande! 



Senast släppte hon en video med "heatless curls" som verkligen inspirerade mig. Jag har inga flexi rods som hon har, men jag har "blompapiljotter" som fungerar på liknande sätt, så jag bestämde mig för att testa (jag har många gånger tänkt att jag borde pröva, för jag har aldrig använt de själv, mamma gjorde det till mig när jag var yngre, och jag har tänkt att det knappast skulle vara så svårt, men som så mycket annat har det inte bara blivit av). Och vet ni hur enkelt och snabbt det gick?! Jag har redan gjort det två gånger, ännu har jag mycket att lära mig, men det är så roligt att jag så lätt kan ge mig lockigt/vågigt hår! Så säg adjö till mitt raka hår haha, från och med nu kommer det alltid att vara lockat! ;)


  För att detta inlägg ska bli så "inte-jag" som möjligt bjuder jag på en liten selfie jag knäppte imorse.


Det är roligt med nya inspirationskällor!


Av Unia - 26 januari 2016 20:42

Här kommer mina sista bilder från Tallinnresan! Jag vet att de varit ganska många, hehe.


            Som vanligt fick jag förstås en ny vän. 


    

Vad har ni tyckt om mina bilder? Jag tar gärna emot feedback! Tillsammans med all annan inspiration har jag fått väldigt stor lust att utveckla mitt fotograferande, funderar även nu att på allvar köpa ett nytt objektiv (jag vet attjag sagt att jag vill ha ett nu i flera år), problemet nu är bara det att jag inte vet hurdant jag helst vill ha. ZOOM eller ett sådant där kort som fångar mycket ljus? Eller något annat? Haha jag är så okunnig! Tar gärna emot tips. :)



Av Unia - 25 januari 2016 19:40

Idag slutade jag skolan redan vid 12, och hade inga klara planer för vad jag skulle göra resten av dagen, förutom att jag ville få mycket gjort. Har ganska mycket datorarbete (=saker att göra som måste göras på datorn) att göra, och en dans att koreografera, så det var väl lite tyst mina planer. Just det, och så hade jag tänkt vara duktig och börja med ett skolarbete i tid, och ha en riktigt skön kväll med dusch, shave och pröva att testa papiljotter i håret. MEN på väg hem från skolan tittade solen fram! Och jag har verkligen blivit livrädd för att denna vinter ska ta slut, inte är det så farligt att det inte längre är -30, men dessa -3 skrämmer mig. Jag blir fortfarande överlycklig när det snöar och det på morgonen när man vaknar ligger vit, ny, härlig snö överallt. Men samtidigt skrämmer det mig. -3 kan lätt bli 0 och snön kan lätt förvandlas till regn, känns det som. Det kom som en chock för mig när en klasskompis på fredagen berättade att de lovat varmare och till och med regn till söndagen, så jag tror att det är därför det känns som om detta kan ta slut när som helst nu. Och jag är verkligen inte redo för att säga adjö till vintern än! Jag har inte ens hunnit skida och skrinna!


Nåja, hur som helst, solen sken och jag är livrädd över att förlora snön allt för tidigt, så jag bestämde mig för att strunta i allt annat och gå till stranden (jag vet, jag hade ju kunnat skida istället, men det hade inneburit skogen och jag kände för mera solsken än så, plus att jag var rädd för att det skulle vara för varmt för att skida). Och ååååh vilket bra beslut det var! På vägen till stranden lockades jag dessutom av ett litet winter wonderland med björkar och solsken och alldeles vit snö, så jag gick på en liten upptäcktsfärd. Åh så härligt det där området var! Och till stranden hittade jag också, och än en gång fylldes jag av ren glädje, bara av att leva och få ta del av denna natur. Vinter är nog något alldeles speciellt. När havet fryser till is och blir till mark. Ja, jag vågade mig ut på isen också. L-J-U-V-L-I-G-T!


 

Flera bilder kommer senare, jag måste bara visa en för att visa vad det är jag talar om. REN LYCKA!


Hur som helst resulterade min härliga promenad i att jag gick miste om två timmar för att göra annat, men det var det värt. Plus att jag nu har varit totalt slut hela kvällen, jag sov väldigt dåligt inatt och att plumsa omkring i snö nästan upp till knäna tar på krafterna. (Jag anstränger mig för att inte freak out och skriva om och om igen hur härligt det var.) Har ändå fått en hel del datorgrejer gjorda, bland annat tror jag att jag kommit fram till att, så länge jag inte missuppfattat någonting, kommer jag att ansöka om utbyte till USA (Pennsylvania) och/eller Kanada (York University). Livet är fint. Nu ska jag duscha och sedan SOVA! Imorgon har jag tre föreläsningar i rad och efter det går jag frivilligt ännu på ett företagsamhetsseminarium, så krafter behövs. Tänkte igen skriva "Livet är fint". Jag är lite trött. Tack och godnatt.



Av Unia - 23 januari 2016 18:57


               

Bara ett Tallinn-inlägg kvar nu.



Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards