Unias

Alla inlägg under december 2015

Av Unia - 31 december 2015 14:31

Jag har väldigt svårt att förstå att idag är sista dagen på 2015. Vart tar tiden vägen?! Jag har ett väldigt fint och händelserikt år bakom mig, nu vill jag tillsammans med er titta tillbaka på vad jag gjort:


 

Jag började året i Nya Zeeland. Jag kommer nog aldrig att glömma första dagen på året. Vi firade nyår hemlösa på en strand, vi hade ingenstans att sova så vi stannade uppe hela natten. Detta var naturligtvis också enda gången under hela min vistelse där som det regnade, haha, så det blev lite kallt. Ändå ett riktigt bra nyår och jag ser tillbaka på det med stor glädje. Tidigt på morgonen, efter att ha vakat på en strand hela natten och inte ätit något på otroligt länge, tog vi våra stentunga packningar och traskade iväg till busshållplatsen, några kilometer bort. Rekommenderar inte! Den värsta promenaden i mitt liv. Nåja, resten av dagen tillbringades i buss, sovande.

Ni hittar flera bilder och berättelser från min resa under kategorin Unia ute i världen.


En trött jag kom hem från Nya Zeeland dagen innan skolan började igen. Och då började ett intensivt arbete med vår dansproduktion, Zona Temporalis. Det var långa dagar och fullt upp hela tiden, eftersom jag förutom det också hade en solodans att koreografera och inträdesprov att börja läsa till. På veckosluten umgicks jag så mycket jag hann med min pojkvän, och det var så mitt liv såg ut.


 

I februari fortsatte ännu intensivare träningsdagar inför premiären som var veckan före sportlovet. Det var verkligen en galen tid, huh! Men vi klarade av det till slut.

På sportlovet fick jag vila, och sedan började nästa projekt: Min väns slutarbete om musik och dans som går hand i hand. Jag är ännu SÅ lycklig och tacksam över att jag fick vara med i det, så otroligt härligt och roligt!

I skolan övergick vi till vardag igen och jag blev som eld och lågor. Inspirerad av våren som var på väg och älskade skolan.


 

I mars var det skola under veckorna, och Erottamatonta! (slutarbetet) på veckosluten, vilket också innebar att pröva på ett annat liv och träffa många nya människor. Inte bara nya heller, det var en så stor glädje att få umgås så mycket med min före-detta dansvän igen. Verkligen en underbar månad! Våren kom och solen sken, jag var ute massor. Läste till inträdesprov så mycket jag orkade. 
När föreställningarna av Erottamatonta! var över, åkte jag till Berlin tillsammans med klassen. En helt ljuvlig resa, som satte många tankar att snurra i mitt huvud, och jag började tvivla på att jag verkligen gjort rätt beslut som bestämt mig för att inte söka till någon dansskola (vilket jag ännu tvivlar på). Världens bästa klass. Just det, och så såg jag ju alldeles otroliga dansföreställningar!


 

I april blev det övningar inför dansafton (nu inser jag att jag ju hela tiden hade någon uppvisning på gång, hehe). Världens bästa rumskompis och jag gjorde en duo tillsammans, och jag velade hit och dit om jag skulle göra en solodans också eller inte, men till sist måste jag inse att jag inte hade tid. Läsandet till inträdesprov blev mera på allvar nu, och jag fortsatte njuta av våren. Inspirerad och förväntansfull inför framtiden, samtidigt som jag var skräckslagen och inte ville att skolan skulle ta slut.

I slutet av månaden hade vi dansafton, vilket var sista dagen som hela klassen var på plats. En dag full av glädje och tårar. Kvällen fortsatte dessutom med en sitz för hela skolan.


 

I maj var det dags för mina sista dagar i världens bästa skola. Det blev helt härliga dagar, och solen sken. De härliga dagarna var dock också fyllda med många tårar, och nästan ångest. Jag är verkligen överlycklig för att jag fick gå i den där skolan och lära känna de där underbara människorna. 

I maj började också inträdesproven, och när det ena var över var det dags att börja läsa till det andra. Jag flyttade hem till mamma när skolan slutat, och där njöt jag av våren och sommaren medan jag läste socialpsykologi. Träffade också min fina dansfamilj, mina vänner från hemorten, och min pojkvän.


 

I juni var det mycket som hände; jag började jobba, det var inträdesprov, min bror blev konfirmerad, jag funderade massor på framtiden och det blev nästan allvar att jag skulle åka till Tyskland och jobba som au pair i ett år, min bästa vän överraskade mig rejält och kom hem från Nya Zeeland tidigare än hon sagt, och annars umgicks jag med familjen och pojkvännen. 

Till sist fick jag veta att jag kom in till socialpsykologi, och fick värsta beslutsångesten eftersom jag redan pratat så mycket med au pair-värdfamiljer och fastnat så starkt för en, men bestämde mig för att vara vuxen och välja studieplatsen. Trots att jag ännu är osäker på vad jag vill göra i framtiden är jag nöjd med mitt val, nog för att au pair antagligen varit minst lika bra haha.


 
I juli fick vi äntligen ett sommarveckoslut. Jag hade alla mina närmaste hos mig de dagarna och det var alldeles underbart. Sedan flyttade jag till pojkvän eftersom det var närmare jobbet. Jag jobbade på och umgicks med nära och kära. 

 

I augusti fick jag sommarlov och åkte en vecka till Belgien på ett dansläger. En av de bästa veckorna i mitt liv. Än en gång träffade jag helt härliga människor. Det var så oerhört roligt!

Efter resan hade jag ännu lite tid för att pusta ut och umgås med människor innan jag åkte till huvudstaden och började vid universitetet. Ett nytt kapitel i mitt liv började.


 

I september fick pojkvän och jag vår lägenhet och flyttade dit. Det blev en månad med massor av flytt, studier och utforskande av omgivningen. Gulisprogram, deadlines, lära känna nya vänner och umgås med gamla. Fick vara modell för en dag. Grupparbeten, grupparbeten, grupparbeten. Och hösten kom.


 

Oktober fortsatte till stor del som september. Förutom att jag började dansa, och gick också några gånger på pilates och yoga. Och jag var med om min första tentvecka. Jag var och tittade på detta års dansafton. Umgicks, och dansade, med min kära rumskompis. Och så var det förstås kulturkarnevalens staffutbildning.


 

Kulturkarnevalen, jubileumsfest, födelsedag, finfina vänner, släktkalas, och studier, studier, studier. Och jag började dansa lyrical jazz. November var början på min stress.


 

December. Vad ska jag säga? Första halvan av december var inte alls kul. Jag hade inte tid för annat än att läsa och blev helt slut. Låg i sängen och grät varje dag. Men när den viktigaste tenten var över började jag genast må bättre. Och då fylldes mitt liv med glädje. Jag umgicks mycket med klasskompisarna och hittade på mycket roligt. Vi började planera nästa sommars dansläger tillsammans med människorna som var på lägret i Belgien, nästa sommar ska vi ordna ett dansläger i Finland och vi är med nu ända från planeringsskedet. Jag pysslade julkort (bara 21 stycken hehe) och köpte julklappar. Julveckan åkte jag till mamma och tillbringade tid med familjen och min pojkväns familj. Nu har jag igen varit till stan en sväng och träffat mina underbara VNF-kompisar, men återvände igår till pojkvän och ska fira nyår här.


GOTT NYTT ÅR KÄRA VÄNNER! Jag hoppas att ni får ett härligt 2016.


Av Unia - 24 december 2015 19:35

Idag är det julafton och jag har firat tillsammans med familjen. Julkyrka, julmiddag, julkalendern, och julklappar. Jag har fått helt otroligt fina julklappar i år, är så tacksam.

Här en bild från vårt julbord och vår julgran.


 

God jul alla kära människor!


Av Unia - 23 december 2015 21:00

Idag har jag varit och hälsat på min kära katt Molle. Så skönt att se henne igen efter en evighet. Hon är sig lik - ligger på köksbordet, och äter massor. Kramar och kärlek till henne. Åh så jag saknar henne!


 



Av Unia - 22 december 2015 14:44

Idag har jag bakat pepparkakor med mina bröder. Riktigt mysigt tills de tröttnade (vilket var ganska tidigt) och jag lämnades ensam med den otroligt jobbiga degen. Men men, nu är åtminstone den årliga pepparkaksbakningen över.


 


Av Unia - 21 december 2015 21:04

Idag har jag åkt hem till mamma. Hade så många väskor att hela bussen var tvungen att vänta på mig, heh. Jag hade egentligen tänkt dela med mig av min glöggkväll med mamma, moster, mommo, och kusin, men jag glömde att fota något, så istället får ni se en suddig bild på en av sötnosarna här hemma. Framför julgranen.


 



Av Unia - 20 december 2015 16:41

Idag har jag tänt det fjärde ljuset i min advetsljusstake!


 

Jag kan inte förstå att det är fjärde advent redan. Igår var det som en härlig vårdag där ute. Kom igen, det är julafton PÅ TORSDAG! Julkänslan kommer och går för mig, vi hade ju snö några dagar men nu har den regnat bort. Julmusiken spelas åtminstone aktivt här, jag funderade igår om det verkligen är smart att lyssna på julsånger hela tiden, jag lyssnar inte på annan musik nu för tiden, men så kom jag på att dessa vackra sånger "kan man inte" lyssna på året runt. Så ja, det är smart! Haha.

Nu är det slut på mina dagar "program ända fram till lördag" (som ni kanske märkt har jag haft något varje dag nu i en vecka), och det har resulterat i att jag legat i sängen nästan hela dagen. Vilket inte är så smart, eftersom min plan är att åka hem imorgon, och jag ännu har massor att fixa. Nåja, får se om jag är superaktiv resten av dagen och tiden jag har imorgon, eller om jag får ändra på mina planer. Nu ska jag åtminstone snart titta på julkalendern.


Glad fjärde advent alla!



Av Unia - 19 december 2015 22:25

Sent inlägg idag igen... Denna gång har jag varit på glöggkväll tillsammans med kulturkarnevalsstaffisar! Mycket trevligt och mysigt. Roligt att träffa dem igen!



Nami nami som kvällens värd bakat.

Nu är jag på väg hem och hoppas att jag överlever. Det här med stadsliv på sena kvällar är något som skrämmer mig.

 

Av Unia - 18 december 2015 20:00

Idag har jag varit på julkonsert tillsammans med fina vänner. Inte vilken julkonsert som helst heller, nämligen en julkonsert av studentkörerna "Lyran" och "Akademen". Huj så fint det var! Ibland när jag blundade kändes det som om mitt huvud skulle gå sönder, för allt lät så perfekt, mina sinnen visste inte hur de skulle reagera på det. Mera sånt här, tack. (Och oj så roligt det skulle vara att själv vara med i någon sådan kör!)




Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards