Unias

Alla inlägg under juli 2013

Av Unia - 19 juli 2013 12:30

Jepp, nu ska jag ha en frågestund, det är väldigt länge sedan sist och tänkte att det passar bra nu när jag ändå har en blogg-/datorstrejk. Så, nu får ni bombadera mig med frågor så att datorn exploderar när jag loggar in på bloggplatsen nästa gång och ser alla kommentarer! Det klarar ni väl av? ;) ALLA frågor är välkomna, som vanligt är det endast er fantasi som sätter gränser! Alla som bloggar får en länkning, om man har en blogg förstås. Tack på förhand. :)


UPDATE: Den som frågar flest frågor skriver jag ett inlägg om, och gör reklam för bloggen om man har en, detta är frivilligt så jag frågar först. :) De som redan har frågat får fråga mera om man vill.


 


  


Av Unia - 18 juli 2013 11:15

Tiitu och jag dansar (OBS! Improviserar igen) till What if av Dina Garipova.




 

Av Unia - 17 juli 2013 09:15

Men, vintern är nog ändå min favoritårstid. Sommaren (och alla andra årstider) kommer dock inte alls långt efter. Jag älskar hela året!


Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men jag är faktiskt nästan glad över att jag inte kom med i den där musikalen. Visst - det hade varit helt oerhört roligt att få vara med, verkligen, men hade jag kommit med hade jag inte jobbat och då hade jag inte fått en massa pengar, hehe. Men nej, det är inte därför jag är glad att jag inte kom med, utan för att nu när jag jobbar uppskattar jag verkligen tiden då jag är ledig. Veckosluten går ut på att leva sommarlov fullt ut, jag är med vänner nästan hela tiden, annars är jag på stranden, dansar på gräsmattan, går ut med hundarna, eller ligger ute i solen. Efter jobbet är jag ofta ganska trött, men jag börjar bli van och har den senaste tiden även tilbringat vardagskvällarna tillsammans med vänner eller på härliga promenader. Jag älskar varje sekund av mina lediga tid, och jag älskar att äska mitt liv, haha.


Något av det bästa man kan göra på sommaren är att dansa ute på gräsmattan, och ännu härligare är det att göra det tillsammans med en vän. Här dansar jag och min kära danspartner till Fame, och som vanligt är allting helt improviserat, vi bestämde ingenting på förväg. 



Jag har alltid så roligt med dig kära danspartner! :D <3



 

Av Unia - 16 juli 2013 12:00

Att ha någon som man alltid har roligt med.

Att ha någon som man kan göra precis vad som helst med, vara precis hur som helst med.

Någon som går med på alla dina galna idéer.

Någon som inte lämnar dig fastän du är lite underlig ibland.

Någon som förstår dig till hundra procent.

Någon som accepterar dig som du är.

Någon som delar dina intressen.

Någon som uppmuntrar dig att följa dina drömmar.

Någon som du känner dig lycklig tillsammans med.

Någon som du saknar så fort ni inte är tillsammans.

Någon som du låser upp dörren för så att hen kan komma till dig mitt i natten om så behövs.

Någon som du inte behöver dölja något från.

Någon som du kan lita på, och som litar på dig.

Någon som inte kräver något av dig.

Någon som du kan ringa när som helst.

Någon som säger att du alltid är välkommen. 

Någon som får dig att skratta så att du inte får luft. 

Någon som du inte behöver låtsas för.

Någon som du kan prata med om allting.


Att ha någon som du älskar.


Äkta vänskap är nog det dyrbaraste vi har. Tack kära vänner! <3


 

Av Unia - 15 juli 2013 16:56

Men jag antar att ingen har missat det, hehe. 


I och med att det är sommarlov vill jag inte sitta vid datorn så mycket. Det finns så mycket annat jag vill göra, men ändå händer det ofta att jag finner mig själv sittandes vid datorn, p.g.a att jag är trött efter jobbet, eller bara skulle kolla något snabbt. Jag blir så arg på det, för SÅ trött är jag ändå inte, är jag väldigt trött kan jag väl lika bra ligga och läsa? Det är ju mycket trevligare än att vara vid datorn tycker jag, men varför förstår jag inte det hela tiden?! Därför har jag nu bestämt mig för att ha en bloggpaus, för obestämd tid. Kanske ända tills skolan börjar igen, vem vet? Helst skulle jag helt stanna borta från datorn, men det är en del saker som jag måste sköta genom facebook, så kan tyvärr inte det. Men jag kommer inte göra något annat än det jag måste, MÖJLIGTVIS lyssna på musik också, men inte så att det far en massa av min dyrbara tid till datorn. Det är slut med det nu. 


När jag kommer tillbaka har jag förhoppningsvis en massa nytt material till er, speciellt bilder hoppas jag. Det kommer ännu några inlägg de följande dagarna som jag har färdiga, så ni kan titta in ännu tills de tar slut. Jag kan ju berätta att inlägget där jag "drar in" er är det sista, haha. Det kommer på fredag tror jag.


Så, ha en underbar fortsättning på sommaren, kom ihåg att njuta! :D


 

Av Unia - 15 juli 2013 10:45

Själva dansandet är inte särskilt vackert, men låten är det, och älskar när håret, duken och klänningen blåser sådär, så jag publicerar den i alla fall. Dessutom kom Molle med och dansade lite. (: 

Wild horses - Natasha Bedinfield





 

Av Unia - 14 juli 2013 13:30

Jag brukar säga, att vill man att jag skall tycka om något, eller köpa något, så är det bara att göra det grönt. Och ska jag vara ärlig, så tror jag faktiskt att det var tack vare det fina, livfulla, härliga, gröna omslaget som jag köpte boken Calla Lily Ponders magiska händer, skriven av Rebecca Wells. Och det var minsann inget dåligt köp, det visade sig nämligen att innehållet var minst lika vackert som omslaget. 


Rebecca Wells är född och uppvuxen i Louisiana, delstaten där också bokens handling utspelar sig. Wells är författare, skådespelare och teaterregissör, mest känd för sina böcker om Ya-Ya flickorna. En av dem, Ya-Ya flickornas gudomliga hemligheter (Divine secrets of the Ya-Ya sisterhood), har även filmatiserats. Själv har jag inte sett filmen, och inte heller läst något anat hon skrivit, bara Calla Lily Ponders magiska händer.


I boken Calla Lily Ponders magiska händer får vi följa med Calla Lily Ponder genom hennes liv, se hur hon utvecklas från en liten flicka till en vuxen kvinna. Hon tar oss med genom motgångar och framgångar, och tillsammans med henne får vi lära oss att älska, förlåta och gå vidare. Vi får lära känna henne och hennes när och kära som om de var vår egen verklighet. Medan jag läste var jag faktiskt med i berättelsen, jag var en av dem, jag kände vad de kände. När det gick bra för Calla Lily var jag uppriktigt glad för hennes skull, ibland fällde jag till och med en och annan glädjetår. När något hemskt hände henne grät jag som om det var jag själv som råkat ut för det. Fastän jag är en väldigt känslig person har ingen bok väckt mina känslor på samma sätt som denna, och jag har aldrig förr gråtit på det där sättet över något som inte ens är verklighet.


Eftersom handlingen utspelar sig under en så lång tid hinner mycket hända och stämningen förändrades många gånger. Stämningen i början av berättelsen var helt sagolik. Calla Lilys uppväxt i den kärleksfulla byn La Luna, tillsammans med sin familj, sina vänner och grannar, var magisk. Hennes relation till sin mamma "M'Dear" var så speciell, så stark, så underbar. Jag önskar att jag själv hade haft en sådan uppväxt, för mig låter La Luna som själva paradiset. 


Jag blev väldigt fascinerad av Rebecca Wells förmåga att beskriva omgivningen. Jag kan så tydligt se hela La Luna framför mig; husen, människorna, gårdarna, floden... Jag kan känna stämningen och ibland till och med känna dofter. I stark kontrast till lilla La Luna, som jag blev helt förälskad i, står Calla Lilys studieort New Orleans. I vilda New Orleans studerade och arbetade Calla Lily, och fick nya vänner. Där lärde hon sig att stå på egna ben och gick från flicka till kvinna. Fastän jag tyckte mycket mera om La Luna, det var mera "jag", och nog mera "Calla Lily Ponder" också, så tror jag absolut att det var bra för Calla Lily att bo i New Orleans ett tag. Ibland behöver man komma bort från sin trygga hemort och se lite mera av världen för att lära sig hur livet går till och hitta sig själv. Tror jag.


När jag hade läst ut Calla Lily Ponders magiska händer insåg jag att jag fått en ny förebild. I boken finns många bra förebilder som vågar gå sin egen väg och är så omtänksamma, men Calla Lily är den som inspirerar mig mest. Det känns verkligen som om karaktärerna i denna bok har funnits, eller finns, på riktigt, och Calla Lily är faktiskt, efter Nick Vujicic, den personen som jag helst skulle träffa av alla i hela världen. Det skulle vara härligt att få håret tvättat och omskött av henne, och också att bara prata med henne. Det är ju inte möjligt, men jag hoppas i alla fall att jag skall kunna bära med mig hennes, och alla andras, härliga sätt att se på livet genom hela mitt liv och minnas dem när allt blir mörkt. 


Jag kan varmt rekommendera den här boken till vem som helst, dem är så... vacker. Bäst passar den kanske unga, personer i min egen ålder, personer som själva så småningom ska växa upp, hitta sin egen plats i världen och lära sig att stå på egna ben. Calla Lily Ponders magiska händer erbjuder värme, kärlek, vänskap och skratt, men också kyla, hemskheter, förluster och tårar. Den är en bra vägvisare som kan hjälpa en att hitta sin plats i livet. En berättelse som kan hjälpa dig genom svåra stunder och lära dig se glädje och lycka i det du har. Calla Lily Ponders magiska händer är en mycket känslosam bok som jag kommer att bära i mitt hjärta hela livet ut.


(Skrivet av mig 20/11-12, en skoluppgift.)


 

Av Unia - 13 juli 2013 17:00

Fotade några hoppbilder en dag, blev inte så lyckade men ändå bättre med lite redigering. Och kom ihåg att det är länge sedan jag övade på tekniken, jag är själv medveten om alla brister och börjar nästan må illa av det haha.


       

Jo, det saknas ett mellanslag mellan seek och can, märkte det för sent. :/


  


 

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards