Unias

Alla inlägg under juli 2015

Av Unia - 31 juli 2015 13:00



Juldagen. Vår rumskompis berättade att en kyrka skulle ordna en jullunch på dagen, så vi bestämde oss för att gå dit för att ta del av en bit av den nyzeeländska kulturen och se vad de har för julmat. Det ledde till att vi hade lite tid på förmiddagen som var för kort för att göra något stort men för lång för att inte göra något alls. Så vi bestämde oss för att fota, haha.  


 

Krabbor! För andra gången i mitt liv, haha.


 

Vädret var ganska konstigt, ena stunden muligt och nästan kyligt, andra stunden soligt och hur varmt som helst.


     

En kvinna som gick förbi erbjöd sig att fota oss när hon såg hur vi höll på med självutlösaren, haha.


   

Jullunchen. Potatis, skinka, kyckling, grönsaker och några konstiga "köttbullar" - jag har ingen aning om vad det var.


 

Efter lunchen gick vi till stranden igen. 


   

Det var massor med människor på stranden och många grillade, vi kom fram till att julen i Nya Zeeland antagligen firas lite på samma sätt som vår midsommar, haha.

Vi låg på stranden och lyssnade på julmusik (haha), sov och skrev dagbok. Tyvärr blev det inget simmande eftersom det plötsligt blev riktigt kallt och vi var tvungna att gå hem. Jag kan ju passa på att berätta att längre än så här kom jag aldrig i min dagbok, heh oops... Men man har alltid så mycket att skriva om och tiden räckte inte till, som ni kanske förstår upplevde jag hellre massor än satt hälften av tiden och skrev dagbok och missade en massa upplevelser som jag annars hade kunnat skriva om, haha.


 

Äntligen fick jag se berget utanför molnene!


 

Kan ni gissa hur vi tillbringade vår kväll?

Av Unia - 30 juli 2015 17:15



Kvällen var här. Kvällen som vi väntat på ända sedan det blev klart att Tavi skulle åka till New Plymouth. Kvällen då vi skulle till Festival of Lights. Tyvärr är bilderna inte nära på lika magiska som verkligheten. Så otrolig stämning!


   

Lite svårt att fota i nattmörker...


                   


Det var verkligen en julafton att minnas! Kändes mera som midsommar, haha. I Nya Zeeland firar man egentligen juldagen istället för julafton, så det blev nästan två julaftnar för oss. Vad vi gjorde på juldagen får ni se i nästa inlägg!


Av Unia - 29 juli 2015 17:30



Redan dagen innan hade vi bestämt oss för att vi skulle gå och simma på julafton, av ren princip. Och vädret gjorde ju inte precis den önskan mindre. Så efter att ha samlat krafter traskade vi iväg igen, denna gång till stranden som vi sett på väg till Paritutu. (Det var längre än vi mindes.)  


 

Vi hade inte kommit långt innan dessa män/killar/pojkar hälsade oss god jul och frågade om vi kunde ta en bild på dem (jag gick som vanligt med kameran kring halsen). Jah! Sedan frågade de oss en massa saker om vad vi gör i Nya Zeeland och New Plymouth och hur länge vi varit där och så vidare, och ville sedan ta en gruppbild. Haha, varför inte?


 

Förvirrade fortsatte vi sedan vår färd, i raskare takt nu eftersom vi inte ville att de skulle följa efter oss, haha. Till sist kom vi fram till stranden.


     

När vi skulle simma såg jag en krabba för första gången i mitt liv (i fria naturen), och blev lite rädd, vilket jag ju annars inte alls är från förut när jag ska simma. Men jag trotsade mina rädslor och åh så skönt det var att äntligen få simma!


 

Klockan hade blivit ganska mycket och på hemvägen fick vi njuta av solnedgången.


 

När vi kom tillbaka fixade vi oss och gick sedan ut för att hitta någonstans att äta, julafton till ära.


 

Hungriga som vi var och eftersom vi båda tycker om asiatisk mat föll vårt val på den första restaurangen vi såg; Laughing Buddha. Haha, riktigt julmat det! Men stämningen där inne var faktiskt nästan julig, och supergott var det!


   

När vi ätit färdigt styrde vi stegen mot... FESTIVAL OF LIGHTS!


  

Kolla in nästa inlägg för att få se en magisk värld.

Av Unia - 28 juli 2015 15:30



Uppe på Paritutu på självaste julafton.


   

Berget Taranaki var otrurligt nog bakom moln.


   

Min plan var att ha tomteluva på hela dagen, men jag hade inte tänkt på hur varmt det skulle bli, haha. Visst ger bilden er julstämning? ;)


         

En liten glimt av hur det var att gå upp och ner här.


Efter detta följde en otroligt utmattad hemväg, jag trodde allvarligt att vi skulle svimma innan vi fick något att dricka. Aldrig tidigare har det varit så gott med kallt vatten! Men vi klarade oss, och väl tillbaka på hostellet var vi tvungna att samla lite krafter innan vi kunde fortsätta med vårt julaftonsfirande.


Av Unia - 27 juli 2015 12:30


 

Kalendern visade 24 december, även känd som julafton. Solen sken, det var antagligen över trettio grader varmt, ingen vind, och vi hade bestämt oss för att klättra upp på berget Paritutu. Utan dricka. Vi är inte alltid världens smartaste. (På hemvägen hittade vi som tur en butik så vi kunde köpa dricka.) 

Vi gick på Coastal walkway idag igen, men åt andra hållet än igår. Det var en längre promenad än vi hade tänkt (Tavi har varit dit förut men då med bil), och verkligen otroligt hett, men sådant tycker vi om! Hittade en strand på vägen där jag kunde svalka åtminstone mina ben, haha.


   

När omgivningen ser ut så här skulle jag kunna gå hur långt som helst.


 

Träd igen, haha.


 

Detta är Paritutu.


 

I början av bestigningen fanns det trappor, men de byttes sedan ut till en kedja att hålla i sig och branta berg och stigar.


 

Jag var tvungen att ta bort min T-skjorta. Tänkte ändå stekas ihjäl. Åh, ta mig tillbaka!


 

On top of the world. Och här var vi inte ännu på toppen!


 


Hur det såg ut på toppen får ni se i nästa inlägg!

Av Unia - 26 juli 2015 09:00


 


 

Det var kanske inte så svårt att gissa att vi gick till stranden. Tyvärr hade vi inte simkläder med, så vi fick nöja oss med att gå i vattnet. Att det var julafton imorgon kunde jag inte alls förstå. Det kändes som om jag rest i tiden.


           

På en sten uppe på stranden.


 


På väg hem till hostellet. Vi hade blivit hungriga så vi lagade mat och efter det var jag dödstrött. Vår plan var att gå till Festival of Lights ännu samma kväll, så vi bestämde oss för att vila en liten stund efter maten och sedan gå. Men när klockan ringde nio var jag så otroligt trött (Tavi var också, men inte fullt så trött som jag) att vi bestämde oss för att helt enkelt sova istället, vi skulle ändå stanna i fyra nätter. Jag somnade igen så snabbt att jag inte ens märkte det och när jag vaknade 00:15 kändes det som om jag sovit en hel natt. Då klädde jag om, borstade tänderna och gick och lägga mig riktigt ordentligt, haha. Jag har aldrig varit så där trött, det var så konstigt, eller alltså det var ju förståeligt att jag var trött, men det var en konstig upplevelse att inte orka gå till Festival of Lights som vi båda sett fram emot i ett halvt år, och att inte ens orka ta av sig kläderna innan man somnar. Haha.


I nästa inlägg får ni se hur två finländare firade julafton i Nya Zeeland med solsken och trettio graders värme!


Av Unia - 25 juli 2015 16:00



Nästa morgon var det tidig start - väckning klockan sex och en timme senare gick bussen som skulle ta oss till New Plymouth, stället där Tavi varit au pair i början av sin tid i Nya Zeeland. Sju timmar tog resan, och det är kanske onödigt att säga att vi sov största delen. Helst hade jag hållit ögonen öppna för wow vilka landskap! Men det gick inte. 


 

Det fina vädret fortsatte och New Plymouth kändes nästan som en hemstad för mig.


 

Vårt nya hostel ser ni här på övrevåningen, terassen vid skylten "Ariki" hörde dit och där var det trevligt att sitta. Bra ställe för att känna på vädret också på om morgnarna.


 

Vi bestämde oss för att gå ut och gå så fort vi checkat in och lämnat våra saker i rummet. Här var det fint minsann! Jag hade ännu otroligt svårt att förstå att jag verkligen var i Nya Zeeland, det började kännas som om min kropp nog var där men mitt medvetande bara fick titta på på håll, haha.


   

Det var så ljuvligt väder! Och vi hade gått och köpt flip-flops haha.


             

Ducklings!


Vart vi gick får ni se i nästa inlägg, hehe.

Av Unia - 24 juli 2015 13:30



Efter att ha ätit bestämde vi oss för att gå ner till hamnen och titta på solnedgången. Blev en ljuvlig första kväll i Nya Zeeland.


 


Fråga mig inte vad det där är. En byggnad som var upplyst med ljus som bytte färg, fint var det men jag har ingen aning om vad det var. 

   

Det var lite synd att solen gick ner bakom staden istället för vid vattnet, men det var fint ändå.


               

Auckland på kvällen. Vi satte oss på en stentrappa vid vattnet.


 

Det var allt jag hade från Auckland. Ni har säkert redan insett att det kommer att komma ganska många bilder, eftersom detta bara var första dagen och jag var där i två veckor, hehe. Men vad jag har förstått har mina bilder varit efterlängtade, så det skadar väl inte haha. Hoppas att ni inte blir besvikna. ;)


Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards