Unias

Direktlänk till inlägg 20 april 2015

Jag tror inte att jag vill bo i Finland längre

Av Unia - 20 april 2015 17:38

Som jag redan nämnde var det riksdagsval här i Finland igår, och reslutatet får mig att vilja gråta. Jag hittade ett väldigt bra inlägg om detta på facebook, skrivet av Sara Eriksson, så jag tror att jag låter henne berätta för er hur det gick:


"Hallå Sverige! Eftersom jag som vanligt helt saknar upprörda, insatta, intresserade svenska Facebook-reaktioner på gårdagens riksdagsval i Finland, är här en liten lista på saker ni borde ha koll på. Den politiska situationen i Finland överlag är så deprimerande och skrämmande att jag just nu inte klarar av att försöka mig på en bredare sammanfattning än så här – ni får läsa vidare på egen hand. Följande skedde alltså i går kväll i ert grannland!


1. Finlands nästa statsminister heter med största sannolikhet Juha Sipilä och är abortmotståndare.

2. Sannfinländarna, den finländska motsvarigheten till SD, blev i praktiken andra största parti med näst flest mandat i riksdagen. Partiet är rasistiskt och värdekonservativt på alla sätt som bara är möjliga, till exempel anser 63 % av partiet att den nya lagen som ger homosexuella rätt att gifta sig borde rivas upp.

3. "Hur ser den nya riksdagen ut? Typledamoten är en man i femtioårsåldern som gillar motion, vill hålla landsbygden bebodd och är skeptisk till fler flyktingar.” (Yle)

4. Av 200 ledamöter är 117 män och 83 kvinnor (59 % och 41 %).

5. I Finland beskrivs det som historiskt att vi nu har hela TVÅ riksdagsledamöter med invandrarbakgrund.

6. Sannfinländaren Teuvo Hakkarainen blev ÅTERVALD med över 5000 röster – bland hans uttalanden finns bland annat att alla somalier och homosexuella borde tvångsinterneras på Åland.

7. Samlingspartiets ungdomsparti (motsvarar MUF) som nästan får Sannfinländarna att framstå som gulliga människoälskare, fick in åtminstone Wille Rydman, som under valkvällen kallade sig det vidriga ordet ”invandrarrealist”, och Susanna Koski – höger på ett sätt som hör hemma i Teaparty-USA.

8. Vänstern tappade två mandat, ett katastrofresultat för ett parti som nu bara har 12 mandat. Dock var valkvällens absolut största ljuspunkt att den alldeles fenomenala feministen Li Andersson blev invald med otroliga 15154 röster, och långt flera hade röstat på henne om de bara kunnat.

9. 68 % av den nya riksdagen anser att det borde ordnas en folkomröstning om ett finländskt Nato-medlemskap.


Mera läsning hittar ni till exempel på Hufvudstadsbladets webb (http://hbl.fi/) eller svenskspråkiga Yle (http://svenska.yle.fi/), motsvarigheten till SVT. Med så mycket svenskspråkiga medier som det finns i Finland är den svenska okunskapen inte ok. Var är den gränsöverskridande nordiska debatten om vad vi ska göra med att rasismen blir allt mera politiskt accepterad och rumsren?"


Själv skulle jag ännu vilja tillägga att 100% av Sannfinländarna, som alltså fick näst flest mandat, tycker att den obligatoriska svenskan i finska skolor ska slopas. 


Visst låter det som om denna nya riksdag kommer att leda vårt land just i den riktning som vi borde gå? Jag hade faktiskt hopp om att valet skulle gå bra...



 
 
Ingen bild

sirl

29 april 2015 23:44

????? wtf vad är det som pågår med en massa nationalister i hela europa vafan

Unia

30 april 2015 12:29

Ja, säg inte annat...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards