Unias

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2015

NZ: Hemåt

Av Unia - 18 augusti 2015 15:45


  

Till sist var det dags att börja avrunda vårt äventyr och bege oss tillbaka till vårt hostel. Det var en bit förstås, så äventyret var inte över så snabbt.


  

Först skulle vi tillbaka till dit vi fått skjuts med flickorna.


     

Jag har världens vackraste bästa vän.


 

En bättre bild på mitt blivande hem.


  

Jag tycker att dessa skyltar är lite skrämmande, och dem fanns det många av.


När vi kom ner till "civilisationen" frågade vi i den enda affären som fanns där om det ännu går några bussar till "the ferry landing", men nej, det gjorde det inte. Bara att börja gå! 


  

Vi bestämde oss dock ganska snabbt för att försöka lifta, klockan var redan ganska mycket och vi var lite osäkra på hur länge färjan gick, och vi visste inte hur långt det var dit (hade tagit ungefär tio minuter med buss om jag minns rätt). Det gick inte så bra, det var otroligt lite trafik, de bilarna som kom stannade inte och den som stannade skulle inte åt vårt håll. 


 

Jag insåg förresten när jag såg de här bilderna att vi gick i flip-flops hela dagen!


   

VET NI hur mycket vi skrattade när vi kom till den här skylten?! Vi hade gått HELA DAGEN, och hade ännu TOLV KILOMETER kvar! Nu blev vi riktigt allvarliga med liftandet, men nu kom det ännu färre bilar... Vi fantiserade om att först gå ända till färjan, sedan vara tvungna att simma över med våra väskor ovanför ytan, och komma fram så sent att köket skulle vara stängt så att vi inte skulle få någon mat, haha.

 

 

Känn dig påtittad.


  

Men när vi stod och lärde känna korna hände det. En bil kom, vi sprang ut till vägen och satte tummarna upp. Och den stannade! Det var en man med sin dotter och han skämtade att det skulle kosta $90 eller något sådant, haha jag skulle ha velat se mitt ansikte när han sa det, jag var för utmattad för att förstå skämt tror jag. Han plockade upp oss och körde oss ända till färjan, han var så snäll och riktigt trevlig, han hade dessutom varit till Finland! Vi tackade honom något otroligt och sedan var det bara att gå den lilla biten från färjan till hostellet. SÅ SKÖNT! 


Följande morgon var det tidig väckning och iväg till busshållplatsen. Men denna gång var det bara jag som steg på bussen, Tavi lämnade jag kvar i Whitianga. Det var SÅ sorgligt! Att åka buss ensam till Auckland, äta lunch ensam i Auckland, ta buss ensam till flygfältet, vara ensam på flygfältet, åka flyg ensam, ta buss hem ensam, vara ensam hemma. Jag grät som en tok under flygresan, det var helt absurt. 


 

Några sista flygplansbilder. När jag landade i Finland var det -15°C och hemma hos mig var det också iskallt. Jag sov med min varmaste pyjamasskjorta, fleecebyxor, fleecesockor, fleecefilt och täckte, och jag skakade. Gick dessutom och lade mig klockan sju på kvällen. Följande dag började skolan. Det kändes som om jag rest i tiden, som om tiden i Finland stått still medan jag varit i Nya Zeeland. Allting kändes overkligt.

 

Nu efteråt när jag tittat tillbaka på resan så här och sett alla bilder känns allting fortfarande overkligt. Ibland har jag tänkt "Oj dit vill jag fara någon gång!" åt någon av mina egna bilder haha, och ofta har jag tänkt "Tänk att jag faktiskt varit där, att jag var där, att det är jag som tagit den här bilden!". Det var två av de absolut bästa veckorna i mitt liv och Nya Zeeland är ett land som jag med säkerhet kommer att besöka igen. Res dit du också!

 

Tack för att du följt min resa på det här sättet! :)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards