Unias

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2015

NZ: Nyår först i världen (2)

Av Unia - 8 augusti 2015 09:15


 

Saken är nu den att jag tog alla bilder innan "nyårsfirandet" började, för sedan blev det så mörkt att det inte blev bra bilder, så jag berättar om natten efter bilderna.


 

Nej, jag fotade inte paret som går där. Jag märkte dem först när jag tagit bilden, haha.


 

Titta nu vilken himmel!


 

Åh, jag saknar den där känslan! Har ni någonsin gjort spagat på en underbar sandstrand. Det var underbart. Härligt. Ta mig tillbaka.


       

När vi hade hälsat på Tavis vänner och tagit alla bilder gick vi tillbaka till de andra (vännerna kom dit med bil). På väg dit kom en man med en fyrhjuling körande och frågade var vi bor och vi var lite förvirrade för vi var ju hemlösa för ett dygn, och så berättade han att de kommer att stänga av stranden (senare fick vi veta att det var för att någon gått där med kniv och hotade människor, eller så var det pistol, haha jag minns inte, skrämmande i vilket fall som helst), men att det var okej om vi gick så snabbt så möjligt dit vi skulle, för den delen av stranden där vi skulle vara skulle tydligen inte stängas av. Så vi fortsatte gå. Han sa också att vi inte får tända eld, och att vi skulle vara försiktiga för att det finns en massa fulla män där i natt. (En stor festival pågick i närheten, dit for alla med pengar, på stranden skulle det vara ett stort inofficiellt party, enligt ryktena.) 

När vi kom fram till de andra visade det sig att vi nästan bara var människor från Eco Lodge, där vi bodde i Hastings alltså, eller sådana som bott där nyligen, och alla var lite förvirrade eftersom alla trodde att det skulle vara massor av människor. Haha, både Tavi och jag hade föreställt oss en proppfull strand och musik och fyrverkerier, haha. Men det var väldigt mysigt så här också! De gjorde upp en lägereld (hehe, men den var liten) och det var så mysigt! Vi bara var där och chillade och umgicks. Hade knytkalas. Gick omkring på stranden. Vacker stämning. 

Vi utsattes för regn EN gång under hela tiden som jag var i Nya Zeeland, och förstås var det just denna natt. Inte något ösregn, men ändå regn. Inte så farligt, lite kallt blev det, och sandiga blev vi, men det var nästan bara mysigt. Och vakna var vi hela natten! Vet ni hur skönt det var för ögonen när solen började gå upp och det blev ljusare? Underbart!

Något som inte var lika underbart var att gå till bussen. Vi hade inte sovit på evigheter och inte ätit ordentligt heller. Och vi hade sjukt tunga väskor. Och en allt för lång väg att gå. Vi pausade och bytte hand och skrek och nästan grät och var nära på att helt kollapsa och ge upp. På vägen träffade vi några vänner som varit och äta pizza eller något liknande och de försökte övertala oss om att åka senare och erbjöd sig dra våra väskor, men de skulle åt ett annat håll än vi och de var inte riktigt kapabla att förstå att vi var tvungna att gå till bussen just då. Men det förklarar kanske hur sjukt det var av oss att göra upp en sådan plan; vi är uppe hela natten och sedan går vi (var det tre kilometer?) med vår packning till bussen på morgonen. De tyckte vi var totalt dumma i huvudet. Det tyckte jag också då, fastän jag visste vad som låg bakom planen. Vi hade inte tid för något annat, jag var där i bara två veckor, vi ville se så mycket som möjligt, det fanns ingen tid! Allvarligt talat, det var den värsta promenaden i hela mitt liv. Helt hemskt. Tavi har sagt efteråt att om inte jag hade varit där och varit så envis som jag är och bara fortsatt, så skulle hon inte ha klarat av det. När vi riktigt i slutet gick över en järnväg hade hon tänkt att hon skulle stanna där och vänta tills tåget kommer. När vi var så nära att vi såg platsen som bussen skulle komma till kom en buss och jag tänkte nästan med tårar rinnande ned för mina kinder Åh, om det ändå kunde vara just här som den ska stanna. Och vet ni vad? Den stannade! Busschauffören kom ut och frågade om vi skulle dit vi skulle, och sa åt oss att hoppa in. Han tog våra väskor och vi fick gå in i bussen. Han var en ängel. Vi satte oss längst fram i bussen, orkade inte gå ett steg till. Tackade chauffören helt massor. Han måste ha sett hur utmattade vi var. När vi kom fram och steg av frågade han oss ännu om vi var okej, haha. Snälla människor finns det.

Vi åkte buss hela dagen och vi var så trötta! Sov hela vägen och jag vaknade inte ens när bussen stannade och vi hade pauser. Jag var helt borta när Tavi väckte mig och frågade om jag behövde gå på toaletten eller något annat, haha en gång när hon sa att vi var i Auckland där vi skulle byta buss frågade jag henne om hon faktiskt är helt säker. Haha jag minns inte varför men jag trodde inte på henne. Energi har jag nog i massor och klarar ofta av att vara pigg och vaken fastän alla andra blir hur trötta som helst, men när jag blir trött så blir jag trött. Och när jag får sova sover jag. Djupt. Tydligen också fastän det är i en obekväm buss.

En sista bild från vårt nyårsäventyr ska jag bjuda på. Nämnde jag att vi blev sandiga? Att gå med flip-flops på en strand en hel natt och sedan till bussen efter att det har regnat sätter sina spår...


 

Det ville inte ens lossna i duschen! Haha.


Kvar hade vi ännu två platser, och endast två hela dagar (alla andra skulle delvis tillbringas i en buss). Men åh, vilka platser! Och massor av foton är ännu på kommande, hehe.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards