Unias

Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

Hur hitta energi när den inte finns där?

Av Unia - 9 februari 2016 21:21

De senaste dagarna har jag, ärligt talat, känt mig konstigt svag och nedstämd. Inte haft lust med något, känt att jag bara inte orkar med allt som jag borde göra. Igår lyckades jag dessutom spränga några blodkärl runt mina ögon (yes, very well done), blev lite chockerad när jag skulle gå och lägga mig och såg i spegeln att jag hade en massa röda prickar på ögonlocken, men ja, det resulterade i att mina ögon har känts trötta och torra idag (om det beror på det vet jag förstås inte, men jag skulle tro det). Hur som helst har jag tyvärr ändå saker att göra som måste bli gjorda, hur trött jag än känner mig. Och eftersom jag tror att jag inte är ensam om det här problemet, tänkte jag dela med mig av några knep jag brukar använda för att hitta energi när den verkar vara helt utom räckhåll, när det utanför är mörkt och vått och ruskigt, och man känner sig dyster inuti.


1. Ät en frukt.

Eller varför inte flera. Och känn vitaminernas livskraft väcka liv i din hjärna. Mycket bättre än choklad, som jag vanligtvis dras till när jag saknar energi.


2. Peppande musik.

Detta är något som alltid fungerar. Det enda som krävs är att man bestämmer sig för att nu ska jag verkligen skärpa mig, och sätter på glad musik. Förstås går det inte riktigt att lyssna på glad musik medan man t.ex läser (åtminstone inte för mig), men detta är något jag använder mig av om det är något praktiskt jag ska göra.


3. Koka te och tänd några ljus.

Jag vet inte hur, men jag har under det senaste halvåret insett att ljus verkligen ger mig lugn och energi (två saker som kanske säger emot varandra, men kunde kanske istället uttrycka dem båda med positiv energi). Med hjälp av lite mys dämpas det dystra, samtidigt som det signalerar att man ska sätta igång.


4. Bara börja göra!

Det här är helt klart det bästa tipset på min korta lista. Oftast är det bara våra egna tankar som stoppar oss, och det kan man lösa genom att strunta i tankarna och helt enkelt skrida till verket. Vad det än är du ska göra. Har man flera saker att välja mellan brukar det för mig oftast gå bäst att börja med något praktiskt, något som jag kanske inte behöver tänka så mycket för och något som jag samtidigt kan lyssna på glad musik medan jag gör. Oftast handlar det om att diska, haha. Att gå till affären är ett annat bra exempel, ibland känns det otroligt jobbigt för mig att vara tvungen att gå och handla, men av erfarenhet kan jag säga att det inte börjar kännas bättre genom att skjutas upp. Lättast är det att bara gå.

Men det fungerar också när det handlar om mera teoretiska saker, som skolarbeten. Igår fick jag helt plötsligt ett utbrott (antagligen då blodkärlen sprängdes), men efter att ha fått vara hysterisk en liten stund insåg jag att jag lika bra kan börja läsa den där boken som jag måste få läst. Tårarna rann ännu, och jag måste ibland ta en paus för att snyta mig eller gråta lite mera, men det är fullständigt möjligt att läsa ändå. (Det här låter lite dramatiskt, men jag är nog helt okej, vet inte vad jag hade för fel igår, visste inte ens då varför jag mådde så dåligt, jag såg ingen orsak till mina tårar.)

Idag kände jag mig fysiskt väldigt trött och svag (trots att jag sov otroligt länge inatt, jag försov mig dessutom så fick sova 1,5 timme extra, heh), men "var tvungen att dansa" här hemma, eftersom jag på lördag ska uppträda med en dans som jag ännu inte koreograferat klart. Jag åt en frukt, gick till butiken, bytte om, lade på musik (kände för ballader idag, så det var inte i något "uppmuntrings-syfte"), slösade lite tid vid datorn (prokrastinering, rekommenderas inte!), och satte mig sedan bara ner på golvet och började värma upp. Precis som alltid när det gäller dans försvann min svaghet ganska snabbt och efter det har jag mått riktigt bra hela kvällen!


Har du något bra tips på vad du brukar göra för att få energi och orka i stunder som du verkligen inte skulle orka göra något?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards