Unias

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Undo what hurts so bad

Av Unia - 23 februari 2014 21:23

Mår du dåligt? Känner du dig nere? Är det något som tynger dina axlar? Jag har några tips på vad du kan försöka göra då:


Skriv ett brev.

Om du känner att du skulle behöva prata med någon om någonting, men inte har möjlighet till det eller inte känner för att göra det av någon anledning, kan du skriva ett brev för dig själv, riktat till personen i fråga. På det sättet kan du samla dina tankar, tänka igenom vad exakt det är du vill ha sagt, och efteråt känns det nästan som om du fått det sagt, som om åtminstone hälften av bördan är borta. Efteråt kan du spara texten för dig själv, göra dig av med den, ge den till personen i fråga om du vill, eller vad som helst annat som du känner för att göra. "Brevet" kan även fungera som stöd ifall att du någon gång bestämmer dig för att prata med personen.

Att skriva ett brev om det som tynger dig till någon god vän är också något som alltid hjälper, för mig åtminstone.


Prata med någon.

Du kan endera prata med någon som du litar på om hur du mår, vad det är som tynger dig, och helt enkelt lufta tankarna. Genom att prata och få feedback brukar mycket klarna och det brukar kännas bättre efteråt. Speciellt om det är en människa som stöder dig och bryr sig om dig, det finns inget skönare än att märka att någon bryr sig när man inte mår så bra.

Om du inte vill prata om dina problem kan du bara prata strunt och roliga saker med någon du tycker om, någon som gör dig glad. Humöret brukar alltid gå uppåt då.


Dansa.

Eller gör något annat motsvarande. Ge allting, kasta bort alla känslor, stampa, hoppa, sparka, slå, ropa åt dem, eller ta det lugnare och andas, gråt, gör små, lugna rörelser, tillåt dig själv känna och vara svag. Otroligt skönt att få ge utlopp för sina känslor på det sättet. Bäst blir det med musik som passar din sinnesstämning.


Ät en banan.

Eller en annan frukt som du tycker om, de ger energi, och det är gott.


Gråt.

Låt tårarna komma. Det är inget fel med att gråta, det är tungt att hålla tillbaka tårarna och gråten. Det är hälsosamt och skönt att gråta ibland.


Lyssna på bra musik.

Musik som gör att tårarna kommer, eller musik som får dig att le. Välj själv.


Tillåt dig själv ta det lugnt. 

Man har ofta måsten. Men ibland orkar man inte. Då är det helt okej att strunta i dem och göra något annat.


Jag har själv haft en inte så bra dag idag. Och jag har faktiskt använt vartenda ett av de här tipsen idag, haha. Och jag mår bättre.

Det skönaste var nog när jag dansade. Har inte gjort det på hela veckan, har haft så mycket att göra, men idag när jag ändå inte fick något gjort utan bara satt och gråt när jag skulle läsa psykologi, tänkte jag "Nej nu" och satte mig på golvet och värmde upp istället. Sedan dansade jag till världens bästa sång - Sanna Nielsens Undo. Och den är också en helt perfekt danslåt, verkligen! Det var helt underbart, och efteråt hade jag nya krafter och kunde sätta ner mig och räkna matte.

Alla har vi våra sämre dagar ibland, men kom ihåg att ta hand om er. Det blir bättre.


 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards