Unias

Alla inlägg under mars 2016

Av Unia - 14 mars 2016 18:00

Vad ser du fram emot den här veckan?
Att komma ordentligt igång med studierna igen, att se mera av våren och danstimmarna.
 
Ska du göra någonting denna veckan som du inte ser fram emot?
Inte vad jag vet om ännu åtminstone.
 
Vilken låt kommer du lyssna på mest den här veckan?
Ingen aning - att det är vår märks även i min musik just nu. Lyssnar nästan bara på Spotifys spellistor nuförtiden, glada, men "lätta", poplåtar som känns ljusa och våriga, haha. Är i jakt på ny musik.
 
Vad åt du till frukost idag?
Fazers rågbröd med kalkon och spenat.
 
Vilken tid på morgonen vaknar du?
Det beror på när jag har skola och vad jag ska göra, men vanligtvis mellan åtta och tio.
 
Hur ser du oftast ut till vardags?
Jeans och någon tröja. Oftast något grönt.
 
Vad gjorde du igårkväll?
Läste om hur man skriver cover letters, duschade och lade papiljotter i håret.
 
Så här ser mitt lockade hår ut efter en hel dag.  
 
Vilket ord ska du hålla hårt i hela veckan?
Positivitet.
 

Av Unia - 13 mars 2016 18:16

Melodifestivalens final 2016. 


Vilken jämn final det var igår! Vanligtvis brukar det finnas hälften av tittarrösterna kvar ännu när det bara är tre bidrag kvar som inte ännu fått poängen, eller så känns det åtminstone. Nu var alla tittarpoäng mellan 28 och 68, mellan den sämsta och nästbästa var skillnaden bara 17 poäng! (Gällande tittarrösterna) Men det är ju det jag har sagt; Så gott som alla finalister i år var favoriter. Och det var faktiskt en bra show! För mig är det omöjligt att avgöra vem jag gillade bäst, men om jag börjar från botten tror jag att det ser ut så här:


12. Ace Wilder 

11. Samir & Viktor

10. Boris René

Haha okej det här blev för svårt. Kan inte rangordna mera, men jag kan gruppera:

9-5. David Lindgren, Frans, Panetoz, Robin Bengtsson & SaRaha

4-1. Lisa Ajax, Molly Sandén, Oscar Zia & Wiktoria. Och Isa förstås, haha, förlåt men jag kommer bara inte över det; Hon borde absolut ha varit i finalen!


Låt oss titta på finalen från början till slut:


Först blev jag lite besviken för att de inte hade något ordentligt öppningsnummer. De har hållit så bra show hela festivalen i år, så jag hade förväntat mig en storslagen show. Men alltid kan jag ju inte få som jag vill haha. Dessutom tycker jag att Gina och William gjorde ett väldigt bra jobb, de passade bra tillsammans och det var trevligt med fräscha, unga människor finalen till ära, haha. Och Gina är ju bara så otroligt vacker!


Panetoz - Håll om mig hårt

Jag älskar dessa killar. De gör mig så glad och jag älskar den där låten och koreografin! Satt och dansade i min "fåtölj" haha. Håll om mig hårt ska jag lyssna på när jag cyklar i sommar!


Lisa Ajax - My heart wants me dead

En av mina favoriter i år (okej, kanske onödigt att säga det eftersom nästan alla i finalen var det). Hennes show är åtminstone min favorit tror jag, älskar fortfarande dansarna och "dukarna" som hänger ner från taket. Så fint! Och jag blir galen av drömmande. Min dröm om att dansa i Melodifestivalen har faktiskt blivit allvar nu.


David Lindgren - We are your tomorrow

En typisk melodifestival-feel-good-poplåt. Men jag gillar det. Glad och energisk. Bra show.


SaRaha - Kizunguzungu

Min åsikt om denna har inte förändrats. Jag tycker om låten och SaRahas stil, all energi och glädje. Den här ska jag också lyssna på när jag cyklar, haha.


Oscar Zia - Human

Liksom det känns konstigt att vara så här ledsen över att Isa inte är i final, känns det konstigt att säga att Oscar Zia var en av mina favoriter. Men vilken låt! Jag sitter och mimar med och gör rörelser med armarna, låtsas att det är jag som sjunger. Oscar sjunger med sådan inlevelse att jag också lever mig fullt in i sången, haha! Grattis till andraplatsen!


Ace Wilder - Don't worry

Jag har inget emot henne personligen, men jag förstår inte varför alla tycker så mycket om henne. Det här är faktiskt en låt från finalen som jag inte tycker om. Visst, coolt med dansarna i rutorna, men låten fångar inte mig. Jag tror att det här är den enda låten från finalen som jag i fortsättningen inte självmant kommer att lyssna på.


Robin Bengtsson - Constellation Prize

En låt som i mina öron växt sedan deltävlingen. Fina lyrics. En riktigt bra låt, som jag sällan tänker på att är bra men när jag lyssnar på den tycker jag mycket om den, haha.


Molly Sandén - Youniverse

Hos Molly är det nog rösten som jag gillar bäst, och såklart själva låten och också dansarna. Men det här var inte året för vanliga "bra melodifestivalslåtar". Men jag tycker mycket om detta!


Boris René - Put your love on me

Den här har jag också pratat om igen. Glad och jag tycker om Boris charm. Men låten klarar sig inte riktigt bland alla dessa starka bidrag.


Frans - If I were sorry

När jag hörde den här för första gången sa jag att den är helt som en internationell poplåt, påminner mycket om vad jag hört från Justin Biebers senaste låtar. Någon annan som tycker att stilen är helt som "Love yourself"?! Därför anade jag att det skulle gå bra för honom. Trots att jag försökt hålla mig borta från förhandstippningar och åsikter, har jag ändå anat att Frans har varit favorit. Min favorit var han inte, men visst är han duktig och låten är bra. Och många skratt har han gett mig nu efteråt när jag kollat på intervjuer, haha.


Wiktoria - Save me

Hon är så stark! Jag älskade början igår när hon står på plats, ensam med båda fötterna stadigt på jorden, och sjunger med sådan styrka. Man såg hur mycket hon älskade den där stunden och jag blev verkligen imponerad! Jag älskar hennes attityd på scenen och låten är också bra. Jag önskade verkligen att hon skulle vinna när det bara var hennes och Frans poäng kvar, trots att jag förstod att poängen knappast skulle räcka till. Men Svergie tyckte bättre om Frans. 


Samir & Viktor - Bada nakna

I deltävlingen tyckte jag om den här sången, men nu har jag nog tröttnat lite tror jag. Visst är den ännu kul, men Panetoz vinner lätt på den biten. Men jag kommer nog antagligen att lägga till den här också till min cykel-playlist, haha.


Mellanakterna


Att Jonas Gardell skulle hålla sin sista lektion live hade jag förväntat mig, och jag är glad över att inte bli besviken. Jag älskar verkligen honom, och jag har tyckt mycket om dessa inslag.


Det bästa igår var ändå den nya versionen av Heroes. Så otroligt fint! Det är så fint att Melodifestivalen lyfter fram mobbning och att de ger så fina förebilder till unga. Titta på detta nummer om du inte gjort det redan:



Mellonörd som jag är gillade jag förstås också den andra pausunderhållningsshowen - hits-medley. Satt och sjöng med och dansade så mycket jag ännu orkade den tiden på kvällen, haha. Speciellt glad blev jag av att se Nanne Grönvall, Håll om mig är ganska säkert den låt som jag sjungit flest gånger på SingStar haha.


Lynda Woodruff är ju också väldigt välkommen av mig. Hon är så härlig. Men min glädje förstördes lite av alkohol-humorn, jo förlåt, det är sådan jag är. Att skämta om svenska traditioner (som är väldigt lika de finska) var dock roligt.


Slutet


Eftersom jag inte hade någon klar favorit, tyckte mycket om så många låtar, och Sverige röstat så jämt, blev det inte så spännande för mig. Men det är riktigt skönt att ha det så ibland. Var det bara jag eller var stämningen ovanligt avslappnad igår? 


Och haha, alltså är Frans verkligen så där chill eller befann han sig bara i chock?


Tack för i år Melodifestivalen, i år gjorde ni en bra show! Vi ses i maj! (Jag blir galen av bara tanken.)


Vad tyckte du om årets melodifestival och finalen? Vann rätt låt?


Av Unia - 11 mars 2016 19:29

Våren är här! Jag vaknade tidigt i morse men försökte somna om eftersom jag inte sovit tillräckligt. Men steg ändå upp relativt tidigt för att vara ledig. 


Jag blev så glad då solen sken! Kom ut på en långpromenad redan lite över tolv. Precis som varje vår fick solen mig att vilja gå längre och längre och jag gick helt nya vägar utan minsta aning om vart jag var på väg. Jag hittade dessutom en ny ljuvlig väg! En sandväg på en äng. Ren lycka! Haha.


(Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men knäppte några bilder med mobilen.)


Och alltså det där vädret! Solen sken och det var så varmt att jag svettades. Nu är våren verkligen på väg! Älskar ljudet av rinnande vatten i naturen.


  

Nu på kvällen åkte jag och tittade på en dansföreställning. Trots att jag frågat hur många som helst om de vill komma med slutade det med att jag åkte ensam. Men bakom dansverket fanns kära bekanta, så väl på plats var jag trots allt inte ensam. Så trevligt varje gång vi ses! Och jag är verkligen glad att jag åkte, tyckte väldigt mycket om föreställningen. Så bra dynamik och uppbyggnad - och skickliga dansare. 


Nu är jag trött och proppmätt efter att ha blivit bjuden på lasange. Och jag känner att ansiktet fått sol idag. Blir nog en tidig natt ikväll. Godnatt alla fina. 


Av Unia - 10 mars 2016 16:55

Idag var jag på intervju inför att (kanske) bli internationell tutor vid universitetet. Det var meningen att det skulle vara en gruppintervju, men jag var den enda som dök upp, haha. Undrar om det var till min fördel eller nackdel?


En nackdel är åtminstone att jag ju sökt till utbyte för nästa vår, och vanligtvis ska man vara internationell tutor två terminer... Men det är samma person som har hand om utbyte och internationella tutorer, och ger mig ändå chansen att söka till internationell tutor. Om jag blir vald och också blir antagen till universitetet i Norge får vi hitta på något sedan, sa hon. Men de tar nog också det i beaktande när de gör sitt beslut, samtidigt som hon sa att det ju är bra att jag visar intresse för internationalism. 


Det var en riktigt trevlig intervju! Avslappnad stämning och relativt lätta frågor. Varför jag vill bli internationell tutor, vad jag tror att mina styrkor och svagheter skulle vara, vad jag skulle göra vid den ena och den andra krissituationen, vad jag kunde bidra med på evenemang, om jag skulle ha tid för att organisera och delta och allt det där (hehe), mina språkkunskaper, om jag är beredd att ta ansvar även på evenemang innehållande alkohol, haha, och så vidare. Det var lite lustigt att den gick på engelska, eftersom jag är van att prata svenska med personerna som intervjuade mig, och dessutom pratade vi svenska både före och efter själva intervjun haha. 


Jag blev av någon anledning otroligt taggad av den där intervjun och skulle nu verkligen vilja bli internationell tutor! Bara att hålla tummarna, hehe.


När jag kom hem gick jag ut på en promenad för första gången på evigheter. Allvarligt talat, det är otroligt länge sedan jag haft tid för att gå ut så där! Så skönt att få gå i skogen igen, andas lite ren luft och rensa tankarna. Och jag måste bara visa er, så här bra tar man hand om vägarna här i stan:


 

Och detta är i SKOGEN. Bar sandväg på ena sidan, fina skidspår på andra. Jag tror knappast snön av slumpen har smält på just gångvägen. Helt otroligt från mig som kommer från landet där ibland inte ens landsvägen plogas, haha.



Av Unia - 9 mars 2016 14:56

Jag jobbar fortfarande för att hitta en bra träningsrutin här i storstan. Äntligen har jag åtminstone två fastslagda timmar i veckan; Floor barre och Lyrical jazz. Två timmar som jag verkligen älskar. Jo jag återvände till Floor barren efter min första otroliga upplevelse, hehe. Det är helt sjukt alltså. När jag var där för andra gången kunde jag knappt gå när jag steg upp. Men det är så skönt! Att verkligen vara tvungen att anstränga sig till max, att känna att man jobbar. Förra gången märkte jag dessutom redan framsteg, så roligt!


Från min lyrical jazz-timme hade jag en ganska lång paus, eftersom jag alltid hade något annat den dagen. Men förra veckan återvände jag, och det var så ljuvligt! Jag kände att det är min grupp nu, jag har gått och testat på så många andra timmar nu och alltid varit utomstående, men på lyrical jazz förväntas jag komma och alla hälsar på mig. Och jag börjar verkligen tycka om lärarens stil också, där får jag också anstränga mig till max men på ett annat sätt. Dessutom fick jag förra veckan veta att vi ska uppträda på dansskolans våruppvisning! Jee, jag får uppträda igen! Där ska jag verkligen fortsätta!


Förra veckan gick jag faktiskt på tre danstimmar. Jag gick och testade en nutidsdans igen. Skönt att få improvisera och dansa på golvet igen, och läraren var härlig. Vet dock inte riktigt om det är just den stilen som jag vill hålla på med. Och tiden är dessutom lite opasslig. Så nu vet jag inte om jag ska anmäla mig dit och börja gå där, om jag ska gå och testa flera nutidsdanstimmar, eller om jag bara ska gå på yoga, pilates, zumba, sh'bam, och annan träning på universitetets gym. Hm... Haha. Antagligen går jag nog ännu och testar någon nutidsdans, haha. Jag har sådan träningsinspiration nu! Min utbytesansökan blev dessutom accepterad här på hemmaplan, vilket betyder att jag i höst skall söka till den där dansutbildningen i Norge! Så jag ska träna så mycket jag bara kan nu till dess, för jag vill verkligen komma in!


  Se upp drömmar, här kommer jag! (Foto av Chris Senn)


Av Unia - 8 mars 2016 14:30


CHILE


Detta är ett land som är väldigt nytt på min måste besöka-lista. Det är väl bara någon månad sedan bloglovin tipsade mig om det där blogginlägget som satte igång hela min "Jag måste se hela världen"-iver. En blogg som jag och bästis tittade på i flera timmar kändes det som, drömde oss bort. Klicka här för att titta själv om du vill. 

Chile var alltså ett av de miljontals länder som jag fick upp ögonen för tack vare den där bloggen. Ett land som jag förut inte vetat något om. Nu vet jag åtminstone att där är otroligt vackert! (Vilket väl är det viktigaste?! Haha.) Titta nu!


  http://www.1zoom.me/en/wallpaper/352726/z3605/%26original=1


  http://chile.travel/en/blog/chiles-21-wonders-of-nature-the-araucaria-tree/


  http://www.1000lonelyplaces.com/tourist-destination/the-unbelievable-marble-caves-at-chile-chico-chile/


  http://wallpaperweb.org/wallpaper/nature/pehoe-lake-torres-del-paine-chile_21717.htm


  http://www.explora.com/hotels-and-travesias/atacama-hotel/


  http://wallup.net/sunset-waterfall-mountain-chile-nature-landscape-forest-summer-trees/


 http://www.wallpaperup.com/185946/water_Chile_clouds_landscapes_nature_trees_calm_rivers_skies.html


  http://randomwallpapers.net/osorno-volcano-chile-nature_w5591


  http://nickhallphotography.com/blog/landscapes-from-chile/


Av Unia - 7 mars 2016 18:45

Efter ett otroligt trögt och jobbigt veckoslut - jag var tvungen att göra skolarbete men orkade inte så fick ingenting gjort, var på dåligt humör mest hela tiden av någon anledning - känns det skönt att en ny vecka börjat. När jag väl orkat ta mig upp från sängen i morse (nöjd för att jag inte försov mig; förra veckan försov jag mig nämligen tre dagar! Vet inte vad som hände, jag brukar aldrig försova mig. Men jag hann ändå till skolan i tid varje dag) började min dag riktigt bra. När jag gick till bussen kändes det som om jag haft värsta sovmorgonen fastän det egentligen var tidigare än en vanlig skoldag, haha. Vi har föreläsningsfrivecka (eller tentvecka om man vill vara pessimist) nu, men jag var ändå tvungen att åka till skolan på morgonen för att lämna tillbaka några böcker som jag lånat. I skolan hade jag ungefär en timme på mig att läsa till morgondagens tent, sedan gick jag på SH'BAM med en klasskompis. Har ni testat det någon gång? Verkligen kul! Det här var i och för sig bara min andra gång, haha, men jag har tyckt om det dessa två gånger. En väldigt bra start på veckan! 


Det var meningen att jag efter träningspasset skulle äta lunch och sedan gå tillbaka till skolan för att tillsammans med några andra klasskompisar öva på statistiktenten som vi har på onsdag. Men när blir det som planerat, haha? Min SH'BAM-vän lyckades istället dra med mig till ett loppis (lopptorg) som hade allting på -50%, hehe. Jag hittade inget i klädväg och klarade av att motstå tokbilliga böcker, fina sjalar och vackra ljusstakar. MEN! Vad jag inte kunde motstå var en sångbok (med noter) med vackra svenska och engelska låtar. Bara 1,50€! Om jag någonsin har ett piano i mitt hem är det där nämligen en bok som jag verkligen vill ha! Investering för livet, haha. 


Så det blev en sen lunch men sedan gick jag faktiskt till skolan och räknade först statistik och läste sedan lite forskningsmetodik tills jag nästan somnade. Jag vet verkligen inte vart min skolmotivation nu tagit vägen, men alltid kan man ju inte vara motiverad. Och det behöver inte alltid gå bra. Så jag är helt nöjd ändå. Min livsinspiration sprudlar så jag mår bra och längtar till onsdageftermiddag då tenterna är över för den här gången. Sedan kommer jag tillbaka med nya krafter igen!


Trots att det var snöstorm i morse när jag vaknade bor våren i min kropp nu. Jag vill förändra och förbättra. En sak som jag nu kommit fram till är att jag vill starta en ny blogg. Vilken bloggplattform tycker du att jag ska välja? Tar gärna emot tips eftersom de enda jag själv haft är blogspot och bloggplatsen. Tack på förhand! :) (Skapar en omröstning också ifall du inte orkar kommentera.)


  Bild från våren 2014.

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards