Unias

Alla inlägg den 3 februari 2016

Av Unia - 3 februari 2016 17:50

Jag var just med om något helt fantastiskt! Som jag nämnde tidigare har min dansskola denna vecka en vänvecka, så man får gå och pröva på nya timmar. Jag gick idag på Floor Barre, som jag redan i höstas funderade på att testa. I Floor Barre tränar man danstekniken, mestadels liggande på rygg. Vi gjorde det några gånger på baletttimmarna vid VNF, och de gångerna fick mig att skrika av smärta haha, men jag fattade ändå tycke för tekniken. Man måste verkligen jobba hårt och kan verkligen fokusera på benen och fötterna - dessutom på ett säkert sätt, eftersom man inte alls belastar t.ex knäna då man ligger på golvet och inte har hela sin tyngd på benen. 


Min erfarenhet från VNF var dock inget jämfört med denna timme! Huuh! Som lärare hade vi en helt fantastisk kvinna. Hon kändes riktigt som en stereotypisk balettlärare, haha, gick rakt på sak, sa saker som "Utan framlår har du ingen sträckning!", "Kom igen, du andas inte, om du inte andas betyder det att du inte jobbar!" och "Släpp inte löst! Krampar tårna; gör flex istället, bli inte slapp utan gör istället motsatsrörelser!" (fri översättning av mig, haha). Men hon var så härlig! Hon kunde människors namn, gav personlig feedback, och drog i en ben och fötter för att få en att känna hur man ska göra. Och mitt eviga problem med axlarna/bröstkorgen/nyckelbenen (stenspänt) vill hon nu hjälpa mig med, hon bad mig adda henne på facebook så att hon kan hjälpa mig! Ååh jag känner mig så lycklig efter den där timmen! Tungt var det, jag har ju alltså inte haft någon egentlig teknikträning på ca 9 månader (!), och att sedan helt plötsligt gå på det här där läraren verkligen kräver att man jobbar och gör bättre än man själv tror att man kan, att plötsligt behöva leta rätt på sina muskler och klara av att aktivera dem på rätt sätt och koncentrera sig på tusen saker samtidigt, det ni, det är inte det lättaste. Men åh så det var skönt! Nu är jag dock helt "kaputt", huh mina vader! Till och med mina armar är som spagetti, trots att de inte gjorde något annat än att hjälpa till att hålla benen där de ska vara, eller kontrollera att kroppen är där den ska vara. Haha. 


Nu är jag tillbaka, känns det som. Nu är dansaren här igen på allvar! (Precis som utbytesinfon igår rörde det här dock om mina planer lite, min plan var att börja med nutidsdans på onsdagar och nu skulle jag också vilja gå på floor barre, men nog löser det sig på något sätt. Skulle jag hinna med dans tre gånger i veckan..?)


Foto: Chris Senn



Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards