Unias

Direktlänk till inlägg 20 maj 2015

ESC 2015 - Semifinal 1

Av Unia - 20 maj 2015 11:30

Igår satt jag och tvingade mig själv vara vaken för att titta på första semifinalen av årets Eurovision song contest. Eftersom det inte blev så mycket om melodifestivalen här på bloggen i år tänkte jag försöka vara lite bättre när det gäller ESC. Så, här har ni den finlandssvenska kommentatorn Unia!


Otroligt fin öppning! Conchita är ju så extremt vacker, och rösten likaså. 


01. Moldavien - I want your love

När den började kom jag att tänka på Backstreet Boys, men inte hela låten så jag skulle säga att det lät som en blanding av dem och något annat som jag inte kan sätta fingret på för tillfället. Trots att jag av någon anledning inte riktigt ville tycka om den var den ändå ganska "catchy" och showen var också någorlunda bra.


02. Armenien - Face the shadow

EN otroligt fin föreställning, alltså scenen och uppställningen och jag vet inte riktigt vad man ska kalla det. Det var en fin låt, men jag tycker att den saknade något, jag kände att man skulle ha kunnat göra den bättre än den var.


03. Belgien - Rhythm inside

Bra röst, tycker väldigt mycket om honom! Den absolut bästa låten hittills, möjligtvis också min favorit från hela kvällen. Speciellt mycket tyckte jag om kraften i reffrängen. Och det märks att Sia är hans förebild, hehe. Inget fel med det! Det var en snygg show.


04. Nederländerna - Walk along

Vet ni hur man får upp förväntningarna på en låt? Man meddelar att det är Anouk och svensk som skrivit den.

Jag tycker om hennes röst också. Scenen var väldigt fin och det kändes som om det var en "riktig låt", jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar med det, men ja... Tyckte om den, men den blev lite enformig mot slutet.


05. Finland - Aina mun pitää

... Vet ni hur arg jag blev när jag såg att den här vann UMK (vår uttagning till ESC) i Finland? Jag hade inte följt med eftersom de alltid sändes samtidigt som melodifestivalen, men sista halvtimmen av finalen såg jag. Och kunde konstatera att där fanns en låt som eventuellt skulle klara sig i finalen. Den enda låten som man kunde säga att var någorlunda bra. När juryn hade gett sina röster ledde de överlägset (om jag minns rätt), men tydligen var det något otroligt underligt system så juryns poäng hade absolut ingen makt när tittarnas röster kom in och istället bestämde att vi skulle skicka detta bidrag till Eurovision. Jag skrek, heh. Jag tycker inte om punk och det förvånar mig inte det minsta att vi i år inte kom vidare till final.


06. Grekland - One last breath

(Först måste jag igen en gång påpeka vilka fantastiska kommentatorer vi har på finlandssvenska; de tipsade om att denna låt är roligare om man föreställer sig att hon sjunger om ett sista bröd.)

Som ni kanske redan vet så gillar jag ballader. Så även denna, även om den kanske var lite tråkig, men den steg mot slutet. Och var det bara jag som tyckte att den verkar vara inspirerad av Rise like a phoenix?


07. Estland - Goodbye to yesterday

Snyggt! Otroligt snygg scenshow tycker jag.

Jag älskar verkligen hennes röst och tyckte om låten, men jag tycker att också denna var en smula tråkig.


08. Makdeonien - Autumn leaves

En fin scenshow här också.

Denna låt hade något, tycker jag. Speciellt mycket tyckte jag om början. Den skulle kanske ha varit bättre med en lite bättre sångare, men den får nog ändå tummen upp av mig.


09. Serbien - Beauty never lies

Den här låten var lite underlig. Först tänkte jag att den kan bli riktigt bra, sedan blev jag besviken, sedan tyckte jag att den var bra, och så blev jag besviken igen, så var den bra, men när "discon" kom blev jag helt förvirrad och insåg att jag nog inte tycker om den, haha. Men budskapet gillade jag.


10. Ungern - Wars for nothing

Vacker var min första tanke. Sedan tänkte jag att den hade behövt en starkare sångare. Det kändes lite som om en helt vanlig människa, alltså i betydelsen inte en sångare, kommit på att hon vill framföra detta budskapet i Eurovision och sedan bara är där för budskapets skull. Men kanske det inte är så farligt, jag tyckte nog ändå på något sätt om den. Framförandet var lite stelt, jag förstår att de antagligen ville ge ett intryck av styrka när de bara stod stilla och sjöng, men det fungerade inte riktigt för mig.


11. Vitryssland - Time

Den här låten tyckte jag bättre om den förrän den riktigt kom igång. Som helhet var den nog också helt bra bestämde jag mig dock för till sist. Violinisten är ett plus, haha jag vet inte om det bara är för att jag har Lindsey Stirling i tankarna eller om jag annars också tyckte om att ha en violinist där. Och det hade varit finare med den vita showen hela tiden tycker jag, för det var mycket finare och mer passande än det röda i mina ögon.


12. Ryssland - A million voices

Vacker. Tyckte om lyftet mot slutet.


13. Danmark - The way you are

Helt söt låt, haha. Och de såg ut att ha roligt på scenen.


14. Albanien - I'm alive

Tycker om rösten! Det känns som om även denna låt saknar något, men kraften som den fick mot slutet tyckte jag mycket om.


15. Rumänien - De la capat

Trevligt med ett annat språk än engelska, det gjorde den genast speciell. Jag älskade verserna i denna låt, reffrängen gjorde mig först ganska besviken men det lät bättre när man vant sig.


16. Georgien - Warrior

Cool, haha. Men jag hade väntat mig något bättre av Thomas G:son, kanske lite orättvist att tänka så dock. Den var nog helt bra. Och ögonblicket när hon hade vingar var superfint!


Dessa skulle jag ha velat skicka till final: 


Belgien

Nederländerna

Grekland

Estland

Makedonien

Vitryssland

Ryssland

Albanien

Rumänien

Georgien


Och de understreckade gick till final, tillsammans med Armenien, Ungern och Serbien. Belgien och Rumänien var nog mina favoriter så det är ju trevligt att de gick vidare åtminstone. Tittade någon av er?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Unia - 8 mars 2017 20:50

Hejsan! Jag ser att flera ännu tittar in här, trots att jag flyttat min blogg till nouw. Här kommer några tips om inlägg som finns på min nya blogg:     Varför sminkar jag inte mig?   Singapore, mitt hem i höst   7 tips: Så här...

Av Unia - 11 oktober 2016 14:06

Jag började blogga här för lite mera än fyra år sedan. Min presentation av mig själv såg då ut så här:   "Jag är en flicka från svenskfinland som kallar mig Unia, jag dansar modern dans och skriver (mestadels brev, men ska försöka komma igång med...

Av Unia - 15 augusti 2016 19:40

Efter att jag ätit middag idag ville jag gå ut, solen sken och jag vill ta vara på den så länge den visar sig. Hade svårt att bestämma mig för om jag skulle gå på promenad, gå till skogen och plocka svamp/blåbär, eller sitta ute och göra något produk...

Av Unia - 27 juli 2016 22:18

Snubblade nyss över denna dansvideo, och den är så otroligt bra att jag bara måste dela den med er. Njut!   ...

Av Unia - 9 juli 2016 21:11


Gissa om jag varit lycklig denna vecka?     Den här sommaren blir nog helt underbar, trots allt. Mitt första läger var SÅ härligt, och denna vecka har varit lika härlig på ett annat sätt. Stockholm, Mariehamn, Allsång på Skansen, och bästa v...

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards