Unias

Alla inlägg under maj 2014

Av Unia - 25 maj 2014 20:45

Hur länge har du dansat?

- I tio år.


Vad fick dig att börja dansa?

- Två av mina bästa vänner dansade, så därifrån fick jag veta att den möjligheten fanns. Orsaken till att jag ville börja dansa var antagligen att jag tyckte om att dansa redan då, haha. Jag minns faktiskt inte varför jag ville börja dansa, jag minns bara att jag ville det redan långt innan (kändes åtminstone länge) mamma lät mig börja.

 

Vad tror du att du kommer jobba med 10 år?

- Jag antar att du menar om 10 år? Jag har verkligen ingen aning, haha. Förhoppningsvis är jag yrkesdansare, men jag tror mera att jag jobbar som danslärare. Och så kan det ju också hända att det inte alls blir dans, utan till exempel lågstadielärare. Som det ser ut nu är det dock dans som gäller, så något med dans tror jag.


Vad är din största svaghet?

- Att jag är så tyst.


Vad tycker du om bloggplatsen?

- Jag gillar bloggplatsen, annars skulle jag ju inte stannat här. Önskar dock att designen var lite friare.


Vad har du för telefon?

- En Nokia 6303 classic. Inte modern precis, hehe, men jag gillar den och den fungerar, så varför köpa ny?


 

Vilken är din favorit blogg som du läser?

- Oj nej vilken svår fråga... Det finns så många jag gillar! Blaaaah jag kan inte välja EN! *efter timmar av funderande* (nästan) ... Suck. Jag säger väl En flicka som är stark då. Men kolla in min länkavdelning i menyn för att kolla in andra bloggar jag älskar.


Hurdan musik lyssnar du på?

- Lite vad som helst. Lindsey Stirling, svenskt, covers och originals av Peter Hollens, Runaground, MeganNicole, Landon Austin m.fl., enstaka sånger som jag tycker om (mestadels ballader och pop)... Jag är inte så kräsen när det gäller musik.


Favorit djur?

- Katt! (Men hund inte så långt efter.)


Hur kommer din sommar se ut?

- Ärligt talat har jag ingen aning. Det verkar som om jag ska jobba, men jag vet inte hur mycket, och så ska jag dansa, gå på inträdesprov (i juni), vara med vänner, ha det skönt... Jag hoppas att denna sommar blir toppen.


Vad är det pinsammaste du gjort?

- Jag bryr mig inte så mycket om pinsamma saker längre, men när jag var yngre gjorde jag något som jag tyckte var SÅ pinsamt. Det var på ett lotteri och när jag gick för att köpa lotter försökte jag ge pengarna till någon som bara var där och köpte lotter i stället för den som sålde lotterna. Haha, det låter inte så farligt så här, men jag blev fruktansvärt generad.


Det bästa som någonsin hänt dig?

- Oj... Att jag började dansa.


Vad är det hemskaste som skulle kunna hända dig?

- Du ställer så svåra frågor, hehe... Att förlora någon som står mig nära, eller att inte längre kunna dansa.

 

 

Tack så mycket för dina frågor Patricia!



 

Av Unia - 24 maj 2014 17:15

Jag hade tänkt svara på de här tidigare, men det var så svårt så det tog en tid, haha.

 

1. Vad tycker du mest om med dej själv?

- Det här var en väldigt svår fråga... Jag har funderat intensivt på den i två dagar nu, haha. Jag älskar mig själv så mycket att det är svårt att bara välja en sak, heh. Det jag tycker mest om med mig själv är... att jag är den jag är helt enkelt, tror jag.


2. Vilken är din högsta dröm just nu?

- Menar du vad jag nu tycker att min högsta dröm är, i så fall är mitt svar att dansa i melodifestivalen eller ESC, eller varför inte båda hehe, om du menar vilken min högsta dröm just nu, alltså som skulle hända nu, är mitt svar att ha passligt att vara med och dansa på Parkkonserten i sommar (finns en risk att jag inte har det, men det är alltså inte säkert). 


3. Tror du på öde?

- Jag har en lite konstig idé om sådant, för jag tror på ödet, men jag tror också att man själv kan påverka vad som händer en. För att ge ett exempel tror jag att det var förutbestämt att jag skulle bli den jag är idag, så annorlunda än resten av min släkt, men jag tror också att det är tack vare de val jag gjort, de människor jag umgåtts med, och den jag helt enkelt är. Doesn't really make sense, I know...


4. Vad tror du att är meningen med livet?

- Uuuugh. Att leva så att man själv mår bra och är lycklig.


5. Har du någon gång gjort något som du efteråt har ångrat?

- Jodå, tyvärr. Men inte så mycket, för jag försöker leva utan ånger. Händer dock mycket oftare att jag ångrar sådant jag INTE gjort, men jag har blivit bättre på det också.


6. Om du fick önska dig en sak som skulle gå i uppfyllelse, vad skulle det vara?

- Nu får du sluta ställa så svåra frågor! Den här frågan är så stor... Om jag skulle få önska mig något som skulle gå i uppfyllelse just nu skulle jag önska mig att alla mina vänner skulle må bra.


7. Vad skulle du göra om du fick veta att du bara hade en vecka kvar att leva?

- Se till att alla som betyder mycket för mig vet om det, be dem att inte sörja för min skull, uppmuntra dem att leva vidare, följa sina drömmar och aldrig ge upp. Sedan skulle jag se till att jag får underbara sista dagar, tillbringa dem med viktiga personer och dansa mycket. Jag skulle göra mitt bästa för att lämna något bra efter mig.


8. Under vilken tid (typ år) i det förflutna hade du velat leva? Varför?

- Jag har aldrig önskat så som många andra att jag skulle ha levt under någon viss tid. Men hehe, på 60-talet för att jag gillar att vara utklädd till en hippie, eller 80-talet because FAME. Väldigt djupt, eller hur?


9. Vilken är din absoluta favoritfilm?

- Man får inte fråga "Vilekn är din absoluta favoritfilm/bok/sång?" av mig, grr... Eight Below, Step up 4, Dirty dancing är de starkaste kandidaterna just nu tror jag. Jag vet inte om det är sant, men just nu känns det som om "Step Up 4 Revolution" är min absoluta favoritfilm. Om jag ljuger är det inte med avsikt, hehe.


10. Vilken är din absoluta favoritbok?

- ... Det är överkomligt att välja en film, men jag är inte så säker på att det samma gäller böcker... Fastän filmer också river upp mina känslor är böcker så mycket starkare. Jag älskar dem på så många olika sätt! Dessutom läser jag sällan böcker flera gånger (men jag planerar fortfarande att läsa om många), så det blir därför svårt att jämföra och minnas exakt hur bra varje bok var (därför känner jag ofta när jag läser att just den boken är min nya favorit, hehe). Det här går inte! Den första boken jag tänkte på när jag såg frågan var "Torka aldrig tårar utan handskar: Döden", så nu tänker jag inte tänka mer på det, hehe.


11. Läser du hellre boken eller ser filmen först?

- Läser boken, definitivt. Jag förstör hellre filmen än boken (genom att veta vad som händer alltså). Dessutom gillar jag att skapa egna bilder i mitt huvud, och det går inte lika lätt om man redan sett filmen.


12. Vad är det värsta du vet?

- Svåra frågor. Haha nej skämtar. Orättvisa. Det kan ta sig uttryck på så många olika sätt, så orättvisa i alla dess former är det värsta jag vet.

 

Tack så mycket för dina frågor Tiitu! Även om de gjorde mig galen, hehe.

 

 


Av Unia - 22 maj 2014 15:11

Ibland känns det bara som om en låt vore skriven just för en, om en.





 

Av Unia - 21 maj 2014 18:45

SirL frågade:


Förutom dansen, vad skulle du bilja syssla med? 

- Om du menar som hobby skulle jag bilja (hehe) spela piano och/eller violin, sjunga i kör, rida, konståkning och redskapsgymnastik. Om du menar som yrke skulle jag bilja vara lärare (speciallärare eller klasslärare i lågstadiet för tillfället, ibland är det modersmålslärare i gymnasiet istället), eller hjälpa barn och unga på något sätt, jobba på barnhem till exempel. 


Hur länge har du bloggat?

- Det blir väl tre år i sommar. Wow! Skaffade min första blogg någon gång sommaren 2011.


Vad saknar du mest med att inte bo hos någon som betalar räkningarna?

- Att få mat utan att själv behöva laga den, hehe. Och att inte hela tiden behöva handla.


Om du skulle färga dit hår, vad skulle du färga det?

- Grön dip-dye tror jag, eller bara göra mitt hår blondare. 

 

 

"Anonym" frågade:

 

Vad tänker du göra efter gymnasiet? :)


- Jag hoppas på att komma in på VNF:s ettåriga danslinje.



"Vittu snutn" frågade:

 

vittu e du homo???

- Nej, det är jag inte.

Vill du ha ett tips av mig? Lär dig skriva, vårda ditt språk och väx upp.

 

 

"Göran" frågade:

 

Hej, är du en alkoholist?


- Hej på dig, varifrån får du det? Jag förstår om man kan tro att jag är homosexuell eftersom jag aldrig haft någon pojkvän (lågstadiet räknas inte haha), inte för att jag haft någon flickvän heller, men jag förstår inte hur man kan undra om jag är en alkoholist. Jag som är så emot alkohol som man bara kan vara. Dessutom står det i min presentation att jag är en "absolutist-nykterist", så nej, jag är ingen alkoholist.



Tack så mycket för era frågor, speciellt SirL! Fortsättning följer... 



 

Av Unia - 21 maj 2014 18:03

Och min bästaste danslärare kommer till min studentfest. Så jag överlever. För stunden.


Det enda som snurrar i mitt huvud är att jag ännu får dansa med min underbara dansfamilj några gånger. Det känns som om det andra är inlåst någonstans långt borta, som om min hjärna förbjuder mig att tänka på det. För så fort det kommer fram kommer tårarna. Därför tycker väl min hjärna att det är bättre att inte alls tänka. Allting löper på mekaniskt.


Jag hade ont i magen hela gårdagen. Jag var rädd för att gå till avslutningsfesten. Jag var rädd för att gå till VL. Jag kände mig utan krafter. Jag darrade. Jag hade svårt att andas, det kändes som om jag hade en sten i bröstet när jag satt på konserten. Jag kände mig svimfärdig när jag gick och hämtade mitt stipendium. Jag var osäker på om benen skulle bära mig. Jag var rädd för att uppträda. Jag stod och storgrät tillsammans med min käraste danspartner efteråt. Jag var rädd för att gå till min danslärare. Jag var rädd för att gå hem. Jag grät när jag gick hem. Men jag överlevde. Tack vare att vi ska dansa i sommar ännu.


Detta har varit ett återkommande tema de senaste dagarna, jag vet, men det är det som tar upp mina tankar just nu. Det känns som att skiljas från sin familj. Jag känner mig tom. Jag fungerar mekaniskt.



 

Av Unia - 20 maj 2014 12:30

Ikväll har vi vårkonsert. För två år sedan slutade den med en massa tårar och en alldeles förtvivlad Unia som när hon kom hem klättrade upp i sin högsäng där hon låg och skakade av gråt i en halvtimme. För att två från dansgruppen lämnade oss. Idag är det jag som lämnar dem. (Tack tack tack tack för att vi gick vidare med hippiedansen och ska dansa ännu tre gånger i juni!)


Ibland ser jag fram emot nästa år, tycker att det ska bli skönt att börja en så annorlunda del av mitt liv, tänker att det trots allt inte är så farligt att lämna allt som finns här, att jag är redo att gå vidare. Ibland, som idag, önskar jag att livet för alltid skulle fortsätta så här, fasar inför att säga hejdå, undrar hur jag ska överleva och om jag någonsin kommer att vara lycklig igen. Om jag någonsin kommer att få känna mig så älskad och så med i gemenskapen som jag gör i vårt danssällskap. Om jag någonsin kommer att träffa så härliga människor igen.


Det är inte dags för tårar ännu, jag försöker fungera mekaniskt och inte tänka så mycket. Försöker intala mig själv att det inte är adjö föralltid, att detta inte betyder att jag aldrig mera kommer att träffa dem. För älskar jag någon blir man inte så lätt av med mig. 



 

Av Unia - 20 maj 2014 12:06

* Sovrum



Yay, jag klarade av det! Hela listan, en dag per dag. Jag kan berätta att det mot slutet flera gånger var nära att jag skulle ha hållit paus någon dag. Har haft väldigt mycket att göra, och inte mått så bra varje dag. Nu återstår det att se hur aktiv jag kan hålla bloggen när denna lista är över... Har dock en del idéer, och tiden borde också vara mera på min sida för en tid framöver.



 

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards