Unias

Alla inlägg den 18 april 2013

Av Unia - 18 april 2013 21:19

Jag MÅSTE tipsa er om Sanna Nielsens nyast skiva, jag köpte den på konserten (hade sökt den länge, men tror ni jag hittade den i detta finska land?!), och åh den är bara för underbar! Den heter Vinternatten, och är egentligen ett julalbum, men det finns andra låtar också, som jag har programmerat in på min CD-spleare och spelar varje kväll medan jag somnar. Och alltså allvarligt, den här skivan är PERFEKT om man känner sig stressad (så skönt i provperioden!) eller känner att man behöver tröst. Och den är så vacker. <3 Hela jag fylls av ett lugn när jag lyssnar på Sannas otroliga röst och Jockes vackra gitarrspelande. En obeskrivlig känsla. Väldigt skönt efter en sådan här dag som varit väldigt känslofylld, både åt det positiva och det negativa hållet. Så nu skall jag gå och sova, har blivit korta nätter denna vecka. Fredag imorgon!


Min favorit från skivan just nu, varierar ungefär från dag till dag, heh.



Take care. <3


Kramar // Unia <3

Av Unia - 18 april 2013 09:15

Okej, blev övertalad att ladda upp den nu... ;) Ni vet antagligen redan det mesta om den här dansen, men tänker ändå berätta bakgrunden till den nu, nu när den är färdig eftersom allting kanske inte blev så som jag först hade tänkt.


Så i skolan hade vi en vecka som vi ägnar oss åt något som vi kallar intensivstudier. Man får göra i princip vad som helst, fördjupa oss i något som intresserar oss. Ofta åker man med språkgrupperna till landet man "studerar", i fjol åkte ju jag med andra tyskastuderande till Tyskland. Men det sker bara vartannat år, så i år fick jag hitta på något eget. Så fort jag fått klart att jag inte behövde ha min gymnastiklärare som handledare var jag säker på att jag ville göra något som har med dans att göra (och alla svimmar av förvåning!). Vad var ganska länge oklart... Några punkter ville jag ha med: Besök till VNF, koreografera en dans, och that's kind of it. xD I VNF skulle jag få se på balett och nutidsdans, så då tänkte jag först att jag kunde göra ett arbete om skillnader mellan balett, nutidsdans och modern dans. I koreografin skulle jag ha med något från alla dessa stilar. Men så kom den där dagen när vi skulle improvisera fult på danslektionen, och jag ändrade mig. Planen var då att skriva om hur den moderna dansen uppkom från baletten, och göra en dans med fokusering på friheten som modern dans tillåter, till skillnad från baletten. Dessutom skulle jag inspireras av monster och dylikt. 


Dagen i VNF ändrades men jag höll ändå fast i mitt projekt. Musiken blev inte som jag hade tänkt mig, men det fick ändå fungera. Jag fann inte samma känsla som då när jag improviserade på danslektionen, men det blev okej ändå. Och det var superroligt att göra en dans på det här sättet! Jag jobbade på ett helt annat sätt än jag brukar, och fick utforska nya sidor hos mig själv. Jag har skrattat ganska mycket för mig själv i alla fall... Och det var superroligt att få dansa så mycket under en vecka! :D


Well, men nu skall ni få se dansen! Och, det är okej att skratta, det gjorde jag också i början, nu har jag sett den så många gånger så jag börjar nästan tycka att den är helt normal, haha.



Kramar // Unia <3

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards