Unias

Alla inlägg den 10 mars 2013

Av Unia - 10 mars 2013 19:50

Se mig dansa i rollen som den starka. :)



Kramar // Unia <3

Av Unia - 10 mars 2013 19:15

Har jag berättat att jag var och se på Svansjön igår? :D Haha ursäkta jag är trött...


Så igår var jag alltså tillsammans med mamma och mommo till Finlands Nationalbalett (eller nationalopera, vad man nu vill kalla den) för att se på Svansjön. Jag har aldrig sett en balett förut, så ni som varit på en nationalbalett förstår säkert att det var ganska stort för mig. :D 


När det i början var en mycket ung pojke som dansade/spelade unge prins Siegfried och för en liten stund var alldeles ensam på scenen och gjorde svåra saker (believe me, jag har provat, men kan tyvärr inte stava så jag kan inte säga vad det var han gjorde) var jag nära till gråt redan då. Jag tänkte på att han är så liten och får stå på finlands nationalbaletts scen helt ensam, tänk så stort! Senare i föreställningen när det var andra barn med undrade jag om de förstår hur stort det faktiskt är... Antagligen inte, men jag hoppas de är stolta över sig själva när de blir äldre och förstår hur duktiga de faktiskt var! 


Fastän jag flera gånger var nära till gråt hölldes nog alla tårar inne. Oftast tänkte jag börja gråta när jag tänkte på att alla dansarna faktiskt är människor. Att de har valt att satsa på dansen och har kommit så långt... Och jag har så otroligt svårt att förstå att det faktiskt finns sådana människor här i Finland! Jag har så svårt att föreställa mig att, speciellt de manliga dansarna, pratar finska (antagligen). Jag tycker det är fantastiskt! Här som jag bor är det "krig" mellan dansarna och fotbollsspelarna (det finns några som både dansar och spelar fotboll, men oftast tvingas de till sist välja, och det finns också många flickor som spelar fotboll, och några få små pojkar som dansar), på tisdagar till exempel är det fotbollsträning i samma sal som vi dansar, genast efter vår danslektion. Fotbollsspelarna brukar komma inklampandes när de anser att klockan är halv och vi ska sluta och de börja. Helst kommer de dit redan tjugo över för att störa oss. Jag blir så arg, det känns som om de (också tränarna) tycker att dans bara är något trams och att de har mycket större rätt till salen och att de gör så mycket bättre saker än vad vi gör. Gaahfusdhfidnfuhaanfdguhu jag blir så arg!!! Men, tillbaka till svansjön!


Det jag alltså menade med det där var att det var så otroligt roligt att se män dansa, och se dem vara helt otroligt bra på det dessutom! Det är ju egentligen inte något märkvärdigt med män som dansar, det finns ju många, men ja, på grund av inställningen som finns här på orten blev jag bara så glad av att se att här faktiskt finns manliga proffsdansare. :) 


Samtidigt som jag satt och njöt för fullt kunde jag inte låta bli att tycka synd om dansarna. Jag har på sista tiden (vet inte när det började eller var det kom ifrån) börjat tycka så synd om alla balettdansare! Alltså, kanske de brinner för vad de gör och älskar dansen precis som jag gör, men jag har fått den uppfattningen om att baletten styr hela ens liv om man vill bli proffs (jo, jag har sett på filmer...). "Huvudsvanen" hade t.ex sjukligt smala armar. När hon böjde sig bakåt såg man alla hennes ben på överkroppen. Hennes skulderblad syntes väldigt tydligt. Och de där tåtossorna! Det tar ju otroligt ont att stå med dem, och så stod de så hur länge som helst... Så hemskt, samtidigt som så underbart fint...


För fint var det ju! De där hoppen, de där piruetterna, de där lyften, den där vigheten, den där balansen, den där styrkan, den där konditionen. Jag satt där helt svettig för dansarnas del, haha, och drömde mig bort igen, tänkte "om jag också kunde..." :') Jag dansar ju inte balett, men vi har många element från baletten. Och viga vill ju också vi bli, hoppa högt vill också vi kunna, piruetterna vill också vi kunna så där bra. Och nog skulle det ju vara "helt nice" att få vara med i något så där stort, kunna det som rinnande vatten, och få dansa på en såndär scen... ;)



Kramar // Unia <3



Av Unia - 10 mars 2013 11:43

Med Svansjön och Melodifestivalen, plus tre timmar tåg och två timmar bil blev det en dag med en hel massa drömmas ;) Hade en superduper bra dag, åh vad jag njöt! :) Berättar mer senare, för nu är det jag som ska stå på scenen! :D Våra solodanser skall visas, hål tummarna för att det ska gå bra :D


Sköt om er! <3


Kramar // Unia <3

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards