Unias

Alla inlägg under februari 2013

Av Unia - 11 februari 2013 16:15

...Aldrig att jag då trodde att just dansen skulle bli avgörande för min, åtminstone psykiska, överlevnad...Dans är för mig något som får mig att må bra när inget annat går som jag vill...Något som får mig att orka, hoppas och tro fastän allting är mörkt...Något som alltid finns där och höjer självförtroendet när det är på botten...Något som kan ge en paus ifrån allt annat...Något som hjälper mig att klara av vardagen med ett leende...Dansen har alltid varit som en paus från livet när jag mått som sämst...Den har hjälpt mig genom så otroligt mycket, den har hjälpt mig att hitta mig själv...Det är tack vare dansen som jag lärt mig att våga; våga tro på mig själv, vara mig själv och tycka om mig själv, att våga tro på att allting kan bli bättre...Våga tänka positivt, våga drömma...Dansen har lärt mig att leva.


Låter det bekant? ;)


Allt detta är såklart sant. Men ibland kan man börja undra, att vad betyder detta i praktiken? På vilket vis har dansen blivit avgörande för min överlevnad? Hur kan dansen ha lärt mig att leva?


 

Allt går inte att förklara. Men jag tänkte ge er några konkreta exempel på när dansen har hjälpt, och hjälper, mig.


När jag var som tröttast på livet tänkte jag ofta att det skulle vara skönt att hamna in på sjukhus, för att få en paus från allting. Jag såg det som väldigt skönt att bara få ligga i en sjukhussäng dag ut och dag in. Jag övervägde till exempel att sluta äta*... (SJUKT!!!)

Men vad stoppade mig? -Jo, dansen. Om jag hamnade in på sjukhus skulle jag inte kunna dansa.


Jag minns en gång när jag var på väg hem med moped. Jag var otroligt ledsen, grät och hade gråtit en lång tid innan jag startade. För någon sekund tänkte jag på att krocka med en bil eller på annat sätt köra omkull. Det är svårt för mig att skriva det här, för jag kan inte förstå hur jag, JAG, har haft sådana tankar (det hände bara en gång, vad jag minns, but still...). 

Nåja, då var det inte bara dansen som stoppade mig, jag skulle skriva brev när jag kom hem och personen jag skulle skriva till var också en orsak till att jag skärpte mig och körde ordentligt. Men även dansen, eftersom jag inte skulle kunna dansa om jag bröt nånting, eller något ännu värre hände.


Idag handlar det som tur inte om så dramatiska saker. Men, det är dansen som får mig att gå upp på morgnarna (världens konstigaste ord, btw). Ni kan inte ana hur ofta jag under vissa perioden överväger att fortsätta sova när väckarklockan ringer. Så hur lyckas jag ändå stiga upp varje morgon? Jo, en tanke vinner över "Ååååh, jag orkar inte!!! Låt mig sova!!!", och den tanken är: "Jag har dans idag!". Och fastän jag är 17 år tycker inte mamma så mycket om om jag blir hemma från skolan och ändå far på dans på kvällen. Så det är bara att stiga upp och gå till skolan, för dansen tänker jag minsann inte missa. :) (Jag har ju inte dans varje dag, men tisdag, onsdag, torsdag och det är oftast någon av de dagarna som är jobbigast.)


Detta är väl det mest konkreta. Det känns som om allt annat skulle bli så invecklat om jag försökte skriva ner det. xD


Sådant som att dansen höjt mitt självförtroende är ju ganska klart, bl.a nu när vi just har gjort våra egna dansen och vi ger feedback till varandra får ju självförtroendet en liten knuff. ;) <3 Och om jag inte hade bra självförtroende skulle jag ju inte alls vara den jag är idag. 

Dansen har gett mig många goda vänner och inspirationskällor, människor som tror på mig och uppmuntrar mig att följa mina drömmar. Min dansgrupp är de som alltid har funnits där, fastän människor kommer och går...


Det finns ännu en del exempel, men jag vill inte skriva ut allting hit för alla att läsa. Hur öppen som helst är jag inte...


Jag tror ni förstår. :)


Och varför skrev jag detta inlägg? 

För att än en gång visa hur värdefullt det är att ha något som man brinner för, något som man älskar. 


 

Kramar // Unia <3


* Det där med maten hade jag faktiskt själv glömt bort, liksom mycket annat. Men för en tid sedan var jag på en årlig granskning till skolkuratorn och då gick vi igenom ett "frågeformulär" som jag fyllde i hösten 2011. Än en gång påmindes jag om hur otroligt mycket bättre jag mår nu än då. Men ja, något som jag totalt hade glömt bort var att jag hade problem med min aptit då. Jag kände mig som någon fåne när jag satt där i kuratorns rum och nästan inte sa annat än "Öh, det minns jag inte ens" eller "Det är nog borta nu!". Haha. Nåja, bra att det går uppåt och inte neråt i alla fall! :)

Av Unia - 10 februari 2013 16:45

Men den här gången som skådespelare. 


Det är nog konstig, hur samma scen kan ge så olika upplevelser. Jag måste nog säga, att den är mycket trevligare att dansa på! Min mommo sa visst att jag är född för att vara på scenen, men trots det känns det så mycket bättre att dansa än att spela teater, trots att dansen också är en form av teater. Men att uttrycka mig utan ord är så mycket mera jag! :)


Så, nu är teatertiden förbi. Kan ju i alla fall konstatera att vi har haft väldigt roligt! :D Trots all stress har det gått riktigt bra, och skrattat ha vi minsann! Känns så bra också när publiken börjar gapskratta, när man får bekräftelse för att vi har lyckats. För ibland är det ju så att fastän man själv skrattar ihjäl sig förstår ingen annan vad som är så roligt. Men idag skrattade publiken mycket, och det var otroligt roligt! :D


Tack till min kära klass för några oförglömliga stunder! :'D


Kramar // Unia <3

Av Unia - 9 februari 2013 22:45

får man ju inte säga helt plötsligt, utan förvarning, i MELODIFESTIVALEN! :o 


Sverige chockade mig idag genom att inte skicka Anton Ewald direkt till finalen. 


När jag ser på melodifestivalen fylls hela jag av en pirrig känsla. Tänk om jag någon gång fick dansa där. En önskan som växer starkare och starkare för varje år.


Idag valdes Finlands bidrag till Eurovision. För tredje året i rad skickar vi en finlandssvensk artist, det är fantastiskt tycker jag! :) Och förhoppningsvis ska Krista Siegfrids sprida budskapet om att man också pratar svenska i Finland när hon i maj åker till Sverige. Inget illa alls menat till någon, jag blir bara så otroligt förvånad varje gång jag bevittnar att det till och med i Sverige finns människor som inte vet om att vi finlandssvenskar existerar. Till exempel trodde en flicka från Sverige som vi träffade på språkresan i somras att vi var från Göteborg när hon hörde att vi talade svenska, och jag kan ännu så bra höra hennes reaktion när vi berättade att vi är från Finland. ;) Hihi, tyckte det avr ganska kul. :)


Idag satt jag tre timmar på en jubileumskonsert för ortens musikinstitut som fyllde 30 år. Jag fick både skratta och gråta. Det är så hemskt tycker jag, för gång på gång påminns jag om att jag bara har 1½ år kvar här. Jag kan inte föreställa mig hur det kommer bli att lämna allting, jag vill stanna kvar. Men jag försöker att skjuta iväg tanken så fort den kommer till mig, och jag ska minsann njuta av den tid jag har kvar! Ännu hinner jag vara med om mycket och utveckla mig själv massor. Har faktiskt på senaste tiden insett att jag gått framåt, och det är ju alltid lika roligt. :)


 

Idag när vi dansade fick jag den där samma, fantastiska, obeskrivliga känslan igen. Jag känner mig så stark när vi "skriker" (utan ljud såklart) tillsammans, som om vi kunde klara av vad som helst. Det kanske bara är jag, men jag känner i alla fall en otrolig samhörighet när vi tillsammans slår oss själva ner på golvet. Ingen förstår knappast vad jag menar med det, men kan inte förklara det bättre. Jag har sagt det förut men jag måste säga det igen; jag älskar danserna vi har i år! Just den dansen som vi dansade idag, den är så otroligt ... stark! När jag dansar den dansen på scenen, är jag verkligen där. Just då är jag som starkast. Det känns som om jag skulle skrika ut "Såhär tycker jag, lyssna på mig!" när vi är vid det mäktigaste stället i hela dansen. Det är en så otroligt härlig känsla, jag blir helt galen när jag skriver det här för att jag inte kan få ner mina känslor till ord. Det går inte. Men jag kan berätta, att det är nog en av de bästa känslorna jag någonsin upplevt. Att få dansa framför en stor publik, och känna att man verkligen ger allting. Att bara få testa sina vingar. Härligt!


Ett till stort plus med dagen var att få sitta och prata med min saknade dansvän. Det var hon som fick mig att gråta, men det var också med henne jag skrattade (och med min käraste danspartner såklart (; ). 


Så, sist och slutligen: En mycket lyckad dag! :)


Kramar // Unia <3


Av Unia - 4 februari 2013 20:45

Fick en så otroligt fin kommentar till mitt förra inlägg. TACK!

Hon som skrev kommentaren skrev för några dagar sedan ett inlägg om att inte orka göra det man älskar, och inte finna inspiration just då när man behöver den. Ni kan läsa hennes inlägg här.

Jag tänkte ta upp lite om det här nu. Vet inte riktigt vart det för oss, men jag börjar skriva och så ser vi vart vi hamnar.


Jag har själv inte problem med att fokusera på dansen, eftersom jag ser det som en paus från allt annat, och är som avslappning för mig. Visst finns det såklart dagar som det går sämre på, men då handlar det oftast om fysisk trötthet. För att släppa all stress är ganska lätt för mig när jag dansar, vet inte riktigt hur jag gör, jag bara glömmer bort allt. Kanske har det att göra med att jag prioriterar dansen framför skolan, hehe... Det är ju ändå dansen jag kommer behöva i framtiden om allting går enligt mina planer. ;) 

Många (eller, några... Beror på hur man ser det) som jag tidigare dansat med har emellanåt haft problem med att hitta inspiration till dansen, vissa av dem har tagit pauser, andra har slutat helt. En av mina bästa vänner lämnade dansen för några år sedan, för att satsa på fotbollen. Nu har hon börjat igen och brinner verkligen för det, och kan inte förstå att hon kunde välja fotboll framför dans, nu tycker hon inte alls om fotboll. (Förlåt att jag tog dig som exempel (; <3) Jag tror det hör tonåren till att tvivla på vad det är man vill, att plötsligt inte orka med det man alltid har älskat, att plötsligt börja tänka i helt andra banor. Då menar jag inte att det händer åt alla såklart, men jag tror att sådant är vanligt när man växer upp. Tvivla på sig själv och på vem man är. 

Jag tror att det då är viktigt att följa sitt hjärta. Inte ge upp direkt. Ibland orkar man inte med allt, då kanske man måste välja att lämna bort något, att skala ner på något, eller ta en paus från något. Man kan inte orka med precis allting, hur gärna man än skulle vilja. Ibland säger kroppen eller sinnet Stopp, nu gick du för långt! Jag orkar inte med såhär mycket. Om det händer tror jag det är viktigt att lyssna. Det är inte bra att bränna ut sig själv. Man måste hitta en bra balans, något som känns bra för en. Försöka sänka kraven och tänka på vad det är man egentligen vill.

Själv har jag aldrig, vad jag kan minnas, haft problem med att finna inspiration till dansen. Jag kan inte vara säker på hur det var när jag mådde som sämst, eftersom det är väldigt lite jag minns från den tiden, jag var trött hela tiden då, men allt jag kan minnas var att jag mådde bra på danslektionerna. Jag minns i alla fall att jag brukade tänka att jag mådde som bäst när jag dansade. Antagligen var jag väl trött, men jag lyckades ändå använda dansen för att få ut allt det negativa, använda dansen som avslappning och uttrycksform. Samtidigt fick jag glädje och styrka från dansgruppen, i min dagbok har jag till exempel skrivit att fastän alla andra skulle svika mig så skulle jag ändå ha min dansgrupp kvar. Jag vet inte om någon av dem vet hur mycket de faktiskt betydde för mig, hur betydelsefullt det var för mig (och är fortfarande såklart) att få dansa tillsammans med dem, att ha någon som lyssnade på mig, såg mig, brydde sig om mig, sa fina ord till mig. Ni som läser det här nu; TACK, ni är guldvärda och ännu mer. <3


Så eftersom jag aldrig haft problem med att finna inspiration till dansen kan jag tyvärr inte ge några konkreta tips på vad man kan göra för att få inspiration, och ännu mindre vet jag om andra hobbyn. Men jag tror att det är viktigt att försöka släppa allt annat och bara tänka på det man älskar. Eller inte tänka alls. Man måste försöka se sina hobbyn som något man gör för sin egen skull, för att det är roligt, för att det är något man tycker om, och INTE som något som man måste göra. För hobbyn ska inte vara några måsten. Hobbyn ska vara avslappning, det ska vara kul, det ska vara något som man vill göra. För man har redan en massa måsten från skolan och hemmet och så, även om det är viktigt att prioritera där också och inte ställa för höga krav på sig själv, och det blir antagligen väldigt jobbigt om man också börjar se sina hobbyn som måsten, för då blir ju dagarna fulla av måsten. Försök istället se hobbyna som en paus från livet, från det jobbiga livet, en paus från alla måsten. Något som du gör enbart för att få njuta och göra något du älskar.


Jaa-a, nu stannade mina fingrar och det blev tomt i hjärnan. Orkar inte heller läsa igenom vad jag skrivit, för jag ska börja stänga datorn. Jag vet inte om det kom ens något bra ut från mina tankar, men om det kan hjälpa ens en människa liite är jag väldigt glad. :) Jag hoppas att ni alla där ute i världen tar väl hand om er själva, lyssna till era hjärtan, ert inre och era kroppar, och bränn inte ut er. Låt er skriva lite sämre i ett prov, det är inte hela världen. Livet är inte slut fastän du inte gör bra ifrån dig varje sekund. Huvudsaken är att du själv är nöjd och mår bra, att du trivs med dig själv och ditt liv. För du är värdefull och du har all rätt i världen till ett liv som du själv tycker om. Det är du själv som känner dig bäst, som vet vad du själv klarar av och vad du tycker om. Så lyssna på det. Respektera dina egna gränser, och försök hitta en bra balans mellan allting. Du klarar det nog. <3


Kramar till alla er underbara människor! // Unia <3

Av Unia - 3 februari 2013 19:45

Som ni nog märkt har jag inte precis haft tid för datorn den senaste tiden. Och när jag har tid, vilket jag i och för sig inte alls ofta har, så har jag ingen aning om vad jag ska blogga om. För jag tycker inte om att skriva bara något strunt. Men nu tänker jag ändå skriva. 


De senaste veckorna har bestått av skola, dans, och när jag kommit hem har jag fått stressa med läxor, provläsning och andra skolarbeten. Om jag hunnit har jag gjort sådant också mellan skolan och dansen. Detta har såklart gjort mig ganska trött, och ibland har det bara sagt stopp. Ibland har jag bara fått strunta i provläsningen, för ögonen hålls inte öppna och tårarna faller ner. Jag har bara fått ut två prov än så länge, och dem har jag varit helt nöjd med. Men jag har på känn att betyget nog kommer vara lite sämre än det brukar. Sådant får man leva med ibland. Man kan inte prestera hur bra som helst hela tiden. Man måste tillåta sig själv att sätta gränsen lite lägre ibland. Speciellt i gymnasiet så är det viktigt att veta vad man satsar på, för om man vill satsa på allt blir det alltför jobbigt, och ddet kan sluta med att allting går dåligt. Den här perioden var det engelska och tyska jag satsade på, och engelskan är jag helt nöjd med hur det har gått. Tyvärr var tyskaprovet det sista, och det betyder att det var då jag var som tröttast. Har inte fått ut det ännu, men jag vet att det gick helt bra men inte så bra som det brukar gå. Även om jag alltid är den som predikar om att man inte ska ha för höga krav på sig själv, har jag under detta skolår insett att jag har det när det gäller en del saker. Skolämnen som jag brukar få bra i, vill jag inte få ett dugg sämre i. Och när det gäller dansen vill jag såklart utvecklas och så, men där tycker jag att det inte gör nåt att jag har höga krav på mig själv, för jag mår bra av det och vet var jag ska dra gränsen. Men med en del skolämnen börjar det kanske gå lite för långt... När det gäller modda till exempel kan jag sitta i flera timmar med en uppsats eller bokrapport för att få den perfekt. I ämnen som jag brukar få 10 vill jag ha 10 i, jag hatar att erkänna det, men så är det. I engelskan har jag lyckats sänka gränsen till 9, och kanske jag lyckas göra det med allt annat snart också. Jag vet ju inte hur jag skulle reagera om jag fick sämre i något jag vill ha bra i, och jag tror inte att jag skulle ta det så hårt. För jag känner ändå mig själv och vet om jag gjort mitt bästa eller inte.




Det jag egentligen tänkte skriva om att man blir väldigt trött på skolan när man aldrig har någon ledig tid hemma. När allting man gör hemma är sitta vid sitt skrivbord och jobbar. Men jag försöker att inte klaga, för jag vet ju själv att jag frivilligt dansar tre gånger i veckan, och det är minsann värt vad som helst. Mina brorsor, och mamma också ibland, klagar (halvt i alla fall) på att jag inte gör annat än dansar eller sitter på mitt rum. Jag önskar också att jag kunde göra annat än sitta på mitt rum när jag är hemma, men just nu kan jag inte. Men imorgon är förhoppningsvis den sista dagen som ser ut så, för en tid framöver. Sedan börjar i stället en massa andra program. Förutom skola varje dag och dans varje tisdag, onsdag och torsdag ser min framtid ut såhär:


Onsdag 6.2: Ny period i skolan börjar! (Lycklig för att den här perioden tar slut, olycklig för att nästa börjar, men jag har som tur modda och psykologi i den.) Teaterövning med klassen efter skolan.

Fredag 8.2: Blodprov (tar ingen tid eftersom det är under skoltid, men det tar på psykiskt (; )

Lördag 9.2: Musikskolan på orten 30 år! :D Vilket betyder en stor föreställning med både musik och dans. Jag ska dansa en eller två danser. :)

Söndag 10.2: Visar med klassen vår teater från julfesten för allmänheten! :D Alla är varmt välkomna :)

Fredag 15.2: De gamlas dans! :D Har antagligen någon träning under veckan också. 

Sportlov! :D

Söndag 17.2: Karaokekväll med fredagsgruppen! :D TAGGA!!!

Veckoslutet 22-24.2: Min vän kommer kanske till mig :D

Fredag 8.3: "Skolutflykt" för att se på en del skolor.

Lördag 9.3: Svansjön på nationalbaletten!!! :D Äntligen! <3

Söndag 10.3: Egna danser-uppvisning :D


 

Så, så ser min närmsta framtid ut. ;) Det som är planerat hittills då. Och mellan alltid SKA jag ha tid för att skriva brev ( har inte skrivit sedan november :o :'( ) och skriva epilogen till Kom håll min hand. Den kommer nog, jag lovar! :)


Kramar // Unia <3   

Av Unia - 2 februari 2013 10:20

Som sagt, så hade vi på konsten i skolan ett digital storytelling-projekt, som tog upp väldigt mycket av min tid eftersom det var så roligt att göra. Nu är den färdig, och ni ska få se den. Kvaliteten blev inte den bästa, men det kan jag inte rå för. Kommentera gärna vad ni tycker! :)



Kramar // Unia <3

Presentation


Välkommen! Här får du läsa om hur det kan vara att vara en liten flicka med ett stort sinne. Förutom text delar jag också med mig av bilder jag tagit, musik jag tycker om och annat jag känner för att dela. Hoppas att du trivs! :)

Translate

Omröstning

Till vilken bloggportal tycker du att jag ska flytta?
 Nouw
 Blogg.se
 Blogspot/blogger
 Wordpress
 Ratata
 For.me
 Finest
 Myshowroom
 Egen gratis domän
 Annan? Kommentera i så fall!

Fråga mig

27 besvarade frågor

Säg hej! :)

Kategorier

Senaste inläggen

Här borde du klicka! :)

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tiden flyger iväg

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards